Jelasnggak

3 hari 3 malam jesus ada di kubur.

Posted on: February 11, 2008

Saudara dari bani kedar seringkali meragukan bahwa Yesus berada dalam perut bumi selama 3 hari tiga malam seperti tanda jonas. Karena di bible bilang bahwa jesus di salib pada hari jumat, wafat  jumat jam 3 dan bangkit di hari pertama.

Herannya mereka lupa mempertanyakan detik ke berapa yesus bangkit. Yang, maaf, kalau saya merenungkan yang satu ini kadang membuat saya tertawa sendiri, sambil menggelengkan kepala dan sambil mengelus dada,  bukan jenggot, karena jenggot saya tidak ada. (maaf, sangat dianjurkan untuk tidak dipraktekan)

Ok. Setelah melakukan riset (mencari di internet, yang saya yakin seharusnya dilakukan juga oleh mereka yang bertanya), saya memberanikan diri untuk menuliskannya di dalam BLOG ini.

Pertama.
Silahkan lihat di dalam Jewish encyclopedia volume 4 page 474. Tentang definisi hari dalam agama yahudi.
Dikatakan disitu:

“A short time in the morning of the seventh day counted as the seventh day; circumcision takes place on the eighth day, even though, of the first day only a few minutes remained after the birth of the child, these being counted as one day.” 

Yang  artinya kurang lebih begini:

“…dst.., beberapa menit itu harus dihitung sebagai SATU HARI.

Begitu kira2 artinya.

 Ini penting untuk dipahamioleh saudara-saudara dari bani kedar. Silahkan pahami terlebih dahulu penjelasan saya tersebut, baru kemudian teruskan membaca. Kalau belum Jelas silahkan tanya lagi ke saya. Di bagian komen. kalau saya ada kesempatan akan saya jawab.

Kemudian.
Mengenai Tanda Jonas. Namanya saja TANDA, berarti sesuatu yang dapat dilihat.
Orang farisi di zaman Yesus telah melihat banyak sekali tanda2 dan muzizat yang telah dibuat oleh jesus. Tetapi mereka terus menerus meminta tanda. Mereka terus menerus tidak mau percaya bahwa jesus adalah mesias yang dinubuatkan. Mereka meminta tanda yang Lebih besar, lebih meyakinkan dari mukzizat. Agaknya mereka meragukan mukzizat yang berkali-kali telah dibuat oleh yesus.
Itulah sebabnya jesus berkata dalam matius 12:38-41.

Matius 12:38

Pada waktu itu berkatalah beberapa ahli Taurat dan orang Farisi kepada Yesus: “Guru, kami ingin melihat suatu tanda dari pada-Mu.” 

Matius 12:39

Tetapi jawab-Nya kepada mereka: “Angkatan yang jahat dan tidak setia ini menuntut suatu tanda. Tetapi kepada mereka tidak akan diberikan tanda selain tanda nabi Yunus.  

Matius 12:40

Sebab seperti Yunus tinggal di dalam perut ikan tiga hari tiga malam, demikian juga Anak Manusia akan tinggal di dalam rahim bumi tiga hari tiga malam.   

Matius 12:41

Pada waktu penghakiman, orang-orang Niniwe akan bangkit bersama angkatan ini dan menghukumnya juga. Sebab orang-orang Niniwe itu bertobat setelah mendengar pemberitaan Yunus, dan sesungguhnya yang ada di sini lebih dari pada Yunus!

Silahkan bandingkan ayat2 diatas dengan hal yang sama di dalam injil MENURUT LUKAS.

Lukas 11:29

Ketika orang banyak mengerumuni-Nya, berkatalah Yesus: “Angkatan ini adalah angkatan yang jahat. Mereka menghendaki suatu tanda, tetapi kepada mereka tidak akan diberikan tanda selain tanda nabi Yunus.

Lukas 11:30

Sebab seperti Yunus menjadi tanda untuk orang-orang Niniwe, demikian pulalah Anak Manusia akan menjadi tanda untuk angkatan ini.

Demikianlah tulisan Lukas melengkapi tulisan dari Matius. Dari kedua ayat tsb, jelas terlihat bahwa yang menjadi pokok pembicaraan kedua ayat tsb adalah “TANDA” itu sendiri yaitu Jonas dan Jesus, Bukan detail 3 hari 3 malam nya.

Lalu , 3 hari 3 malam sebaiknya tidak diartikan secara literal sebagai 72 jam. Kalau anda mengasumsikan 72 jam, berarti 72 jam tidak lebih 1 detik dan kurang 1 detik. Kemudian anda akan terjebak dan berpolemik mengenai definisi dari 1 detik!

3 hari 3 malam adalah sebuah Idiom/frasa bangsa yahudi yang biasa digunakan dalam percakapan sehari-hari.
Mereka tidak keberatan mendefinisikan 1 menit dalam satu hari sebagai SATU HARI. (lihat penjelasan saya di jewish encyclopedia di atas).

Kalau boleh saya analogikan lagi, ibarat kalau kita hidup di jaman wiro sableng. Kita sering dengar wiro sableng pendekar kapak maut naga geni 212 itu bilang: “kita telah melewati waktu sepenanakan nasi”. Kalau di konversikan, apakah sepenanakan nasi itu tepat sama dengan 30 menit? 29 menit? 31?, 28?

Menurut iman saya (maaf, ini bukan si iman pemain basket, yang tingginya 2 meter),
yang terpenting adalah orang pembawa pesan tersebut.  Jonas adalah pembawa pesan Tuh@n ke orang2 niniwe, sedangkan Jesus pembawa pesan ke pada semua orang.

 Sumber saya (jujur loh saya ambil dari sini):

http://www.answering-islam.de/Main/Emails/birthdate.htm

http://www.intergate.com/~jcordaro/3days_3nights.html

http://www.yahoo.com  ketik ” jesus 3 days 3 nights in earth”

http://www.einjil.com

Semoga dicerahkan.

salam damai dalam Kristus.

59 Responses to "3 hari 3 malam jesus ada di kubur."

Hallo, jumpa lagi di tempat diskusi yang baru.

Di blog tetangga (http://agamaku.wordpress.com) saya juga pernah menjelaskan polemik ini. Tapi seperti biasa, bani Kedar menuntut 3×24 jam. Saya sendiri telah menjelaskan bahwa hitungan 1 hari 1 malam orang Yahudi dulu berbeda dengan hitungan 1 hari 1 malam orang modern. Bahwa 1 hari dihitung dari jam 6 pagi sampai 6 sore. Dan 1 malam dihitung dari jam 6 petang sampai jam 6 pagi. Dengan demikian wafat Yesus di sekitar jam 3 dan dikebumikan sebelum jam 6 petang sudah dianggap hari pertama.

GBU.

Halo Juga mas Dewo.

Thanks sudah berkunjung ke blog saya …

Laris maniss deh…

salam.

Kristiani,

Persoalannya apakah Yesus disalib pada hari Jum’at menurut kepercayaan kamu atau pada hari Rabu dapat kamu baca di :

http://www.sarapanpagi.org/kapan_yesus_kristus_disalib-vt306.html#652

http://www.bethanychurchsydney.org.au/forums/showthread.php?t+171

Kalau dikatakan bahwa Yesus disalib pada hari Jum’at , maka 3 hari tiga malam tidak dapat memenuhi tanda yang diberikan oleh Yesus.

Tanda yang diberikan oleh Yesus sebagaimana yang terjadi pada Yunus terpenuhi bila Yesus disalib pada hari Rabu, sekali lagi hari Rabu dan bukan hari Jum’at.

Masih beberapa situs lagi yang membahas kisah *3 hari tiga malam*

Halo Pandora.

Selamat datang.

Begini.

Esensinya adalah :
Orang pembawa pesan tersebut. Jonas adalah pembawa pesan Tuh@n ke orang2 niniwe, sedangkan Jesus pembawa pesan ke pada semua orang.

salam

ps. Tulisan saya yang lain silahkan juga di kasih komen yaa.

@kristiani,

Semua orang juga tahu bahwa Jonas (Yusuf) membawa pesan Tuhan ke orang2 Ninive, dan juga semua orang tahu bahwa alkitab mengatakan Yesus datang hanya kepada domba domba Israel yang tersesat. Itu esensinya kata kamu.

Sedangkan dalam tulisan kamu gembar gembor bahwa tanda yang diberikan oleh Yesus sudah sesuai dengan tanda yang ada pada Jonas. Oleh karena itulah saya menyodorkan dua sumber untuk dapat kamu komentari.

Tapi kalau cuma itu yang kamu berikan, ya sudah.

Apa yang ditulis Jelasenggak ini saya lebih setujui dibandingkan 2 referensi yang disodorkan padora.

Tetapi betul yang dibilang jelasenggak, “konteks” tulisan itu sedang membicarakan essensi “pembawa pesan.”

Salam.

@kristiani,

Pada awal Tulisan di atas adanya penekanan pada *tiga hari tiga malam*, itu dapat dilhat pada alinea pertamanya, yang mengatakan adanya anggapan dari bani Kedar. Dan oleh karena itulah maka saya membuka polemik ini disekitar itu.

Kalau kamu belokkan dengan esensi *pembawa pesan* itu tidak menjawab posting pertama saya.

2 sumber yang saya kemukakan adalah sumber berasal dari situs Kristiani, mala pada sumber kedua adalah tulisan dari Rev.Agusdy H. Dumais, STh.MBS. Yang pada pokoknya, beliau ini, telah menyelidiki dengan seksama apa yang dikatakan oleh Al Kitab. Dan menyimpulkan bahwa Yesus mati ditiang salib bukanlah terjadi pada hari Jum’at, melainkan hari Rabu.

Ini adalah apa yang ditulisnya.

Quote :

Dasar ayat : Sebab seperti yunus tinggal di dalam perut ikan tiga hari tiga malam, demikian juga Anak Manusia akan tinggal di dalam rahim bumi 3 hari tiga malam. (Matius 12:40)

Tuhan Yesus sendiri berkata bahwa Dia harus berada di dalam perut bumi (meninggal) selama 3 hari 3 malam atrau 3 x 24 jam. Berarti hal ini harus terjadi. Kalau itu tidak terjadi maka perkataan Tuhan Yesus tidak terbukti dan kalau begitu Alkitab tidak benar. Kalau Tuhan Yesus mati pada hari Jum’at dan dikubur pada hari Sabtu lalu bangkit pada hari minggu, mka Dia hanya meninggal selama 2 hari 1 malam dan bukan 3 x 12 jam. Mari kita hitung bersama 3 hari 3 malam itu adalah 3 x 12 jam = 72 jam. Sedangkan 2 hari 1 malam itu adalah 24 jam + 12 jam = 36 jam. Selisih itu besar sekali. Kalau begitu tidak mungkin wafat pada hari Jum’at sebab itu tidak memenuhi apa yang Tuhan Yesus katakan yaityu 3 x 24 jam = 72 jam sebab bila dihitiung dari hari JUm’at Yesus ghanya meninggal selama 36 jam.

Perhitungan waktu Israel masih memakai kalender purba yaitu menghitung hari mulai pukul 06.00 sore. Jadi satu hari mnurut kalender Yahudi adalah pukul 06.00 sore – o6.00 sore berikutnya. Ini berbeda dengan kalender lain yang menghitung waktu mulai jam 12.00 malam – 12 malam brikutnya.

Kalau kita tetap mempertahankan hari Jum’at Yesus mati, berarti cuma ada 2 hari 1 malam dan hal ini tidak memenuhi bukti bukti kitab suci. Maka hanya ada satu penafsiran yang benar yaitu Yesus wafat pada hari Rabu. Perhitungan ini akan menggenapkan seluruh fakta tentang kematian Yesus. Bila Yesus mati pada hari Rabi, maka dengan mudah kita dapat menghitung : kamis (1hari satu malam), Jum’at (1 hari satu malam), Sabtu (satu hari satu malam) dan pada hari Minggu Tuhan Yesus bangkit. Dengan kenyataan ini berarti tidak mungkin Yesus mati pada hari JUm’at. maka hari Jum’at bukan fakta yang valid untuk menyatakan dan menetapkan wafatnya Tuhan Yesus. Berarti kita juga harus berani menolak hari Jun’at Agunf yang ada dikalender kita dan menggantinya dengan Rabi Agung.

Unqoute

Itu adalah sebagian yang ditulisnya, masih banyak fakta yang mendasari tulisan itu, seperti : Markus 15:25; Markus 15:33-34; Markus 15:42-43; Matius 26:17 dan masih banyal lagi.

Dari apa tulisan tersebut, dapat disimpulkan bahwa hari hari besar dalam tradisi kristiani tidak didasarkan pada fakta yang ada di alkitab seperti juga dengan kelahiran Yesus yang dikatakan terjadi pada 25 Desember.

@pandora.

Kan sudah saya tuliskan. orang yahudi biasa menggunakan Frasa dalam berbicara.

Juga sudah saya tuliskan, 1 menit dalam penanggalan yahudi, bisa di anggap sebagai 1 hari.

1 HARI itu adalah 24 jam.(sama dengan 1 hari satu malam).

Kemudian.
Yesus adalah orang yahudi.
3 hari, 3 malam adalah frasa.

Perhatikan.

Hari jumat ( 1 hari) = Jam 6 sore hari sebelumnya(kamis) sampai jam 6 sore hari jumat.
Hari sabtu (1 hari)= jam 6 sore hari sebelumnya (jumat) sampai jam 6 sore sabtu.
Hari minggu (1 hari) = Jam 6 sore (sabtu) sampai jam 6 sore (minggu).

1 hari = 24 jam = hari dan malam.

1 menit dalam kebiasaan yahudi (baca ensiklopedia yahudi), bisa dianggap satu hari penuh.

Yesus Mati jam 3 sore hari jumat.
Jam 3 sore ke jam 6 sore hari jumat, itu bisa dianggap 1 hari ( = 24 jam/hari dan malam)
Itu hari pertama yesus mati.

Hari sabtu ( 6 sore jumat – 6 sore sabtu) adalah hari kedua yesus ada di dalam kubur.

Hari ketiga adalah hari minggu ( 6 sore sabtu – 6 sore minggu).
Yesus bangkit hari minggu.

Kalaupun Yesus bangkit hari sabtu jam 7 malam, itupun juga sudah 3 hari.

saya harap anda jelas.

Mengenai ada yang mengatakan yesus wafat hari rabu, saya ngga tahu menahu tuh. Mungkin ada baiknya, kamu bisa tanyakan langsung ke dia. Kalau menurut saya sih, yesus mati pada hari Jumat.

Dan sekali lagi, yang terpenting adalah esensi pembawa pesan, bukan 3 hari 3 malam-nya.

salam.

ps. Maaf responnya agak lama.

Pointnya itu elo salah nyamber jell. Pakar Alkitab itu sendiri memang tidak satu suara dalam menafsirken itu. Lha kamu nyamber , orang luar melulu yang kamu samber padahal perbedaan pendapat ada juga dalam internal masing2 agama. Gicu lho .

test template:

Begini:

Salin tulisan warna biru ini ke Notepad/ms word.(notepad lebih enak, karena lebih cepet)

Kamu Menulis:
<blockquote>

</blockquote>

Terus kamu copy paste beberapa kali (5 kali atau 10 kali) ke bawahnya..

Terus simpan dengan nama “template WordPress”

Jadi setiap kali kamu mau diskusi sama saya, buka saja template wordpress tadi…simpan dengan nama lain…

Terus copy paste tulisan saya diantara kedua blockquote tsb.

Begini:

Salin tulisan warna biru ini ke Notepad/ms word.(notepad lebih enak, karena lebih cepet)

Kamu Menulis:
<blockquote>

</blockquote>

Terus kamu copy paste beberapa kali (5 kali atau 10 kali) ke bawahnya..

Terus simpan dengan nama “template WordPress”

Jadi setiap kali kamu mau diskusi sama saya, buka saja template wordpress tadi…simpan dengan nama lain…

Terus copy paste tulisan saya diantara kedua blockquote tsb.

saya setuju dengan pendapat jelasnggak.
hehehe

kenapa harus tuhan yesus mati.dan siapa yang ambil nyawanya?dikubur 3 hari,kan tuhan punya kuasa,untuk menjaga makluknya,kan tuhan punya kuasa yang kuat cipta menusia.dan isi dalam dunia,
adakah yesus yang cipta dunia atau yesus itu sebenarnya menusia biasa
atau tuhan,kanapa harus tuhan di salib,kalau yesus itu tuhan aku rasa menusia tidak dapat sentuhnya kita ini menusia lebih hina dari tuhan,
cuba kita lihat (xman)kan punya kuasa,itu pun tuhan yang berikan nya
adakah yesus itu hidup selapas 3 hari,kenapa dia tidak ajarkan agamanya
selapas yesus mati agamanya ditinggalkan.begitu saja……..pening kepala ku berfikir,ku rasa susah kenapa agama ini banyak buku bible dan banyak ajaran berlainan, tuarat jadi buku Bible….baik kita fikir fikirkan

kita bicara lagi yesus itu tuhan atau anak tuhan,kalau anak tuhan
kenapa kita tidak harus sembah bapa tuhan saja
kan anaknya tidak berkuasa,boleh di salib oleh menusia biasa,
mudah mati dan dihidupkan oleh bapa tuhan lagi sekali lagi,nah jelas yesus itu menusia biasa,bukan tuhan,manakan bapa tuhan hanya lihat anaknya di salib,di paku tangannya dan kakinya, jelas kita semua ini tertipu yesus itu sebenarnya macam kita saja,kalau menusia berkuasa macam David Copperfield bagus saja kita sembah dia.harus ya, jika yesus
itu tiada bapa dia di anggap anak tuhan,setiap hari saja ada anak yang di lahirkan tiada bapa kenapa kita tidak anggap anak tuhan.dia menusia juga ya…….kenapa pula tuhan beranak menusia,kalau haiwan beranak menusia
itu pula di anggap tuhan haiwan ya…………bagus kita fikir-fikirkan

tuhan saya tak pernah mati,apalagi di sentuh menusia,di maha melihat dan menjaga kerajannya iaitu alam semista.mempunyai tantara dari langit
iaitu para melaikat,nabi adam asal dari surga,diturun tidak mengunakan kapal NASA tapi dengan kuasa tuhan saja.bila dia sebut saja turun kau adam didunia maka terus adam turun di dunia dengan sendiri nya.itu lah kuasa tuhan ku.adam di cipta tiada bapa dan ibu,hawa dicipta dari tulang rusuk adam sebalah kiri yang bengkok,tiada pula ibu KANAPA kita tidak katakan adam itu anak tuhan leleki dan hawa itu anak tuhan perampuan
jelaskan jelasnggak………………jadi kalau adam anak tuhan kita semua
ini pun anak tuhan cucu tuhan ya…..adakah tuhan itu leleki atau perampuan……..kita menusia hanya buat andaian saja…..David Copperfield itu guna kuasa tipu atau siharnya….kita cuma menaka saja
olah yang demikan sebenarnya,kenapa harus kitab suci bible itu terlalu banyak jenisnya…sebanarnya kitab itu sudah di ubah-ubah…..tidak suci lagi lah hilang daranya yaaaaaaaaaaaa………

@ wan,

Emangnya org Kristen bilang tuhannya mati?

Dongeng dr mana itu?

Hehehe…

Ada ada saja.

Awan, eh, @ wan,

Tiga komentar anda diatas menunjukkan bahwa anda tidak/belum mengerti sedikitpun tentangn kekristenan.

salam.

@Wan.

Jangan ikut-ikut muslim di kabarnet.

Bisa ngga maju-maju…

KRISTEN adalah agama yang mengatakan jesus itu adalah anak tuhan
itu ialah agamanya,dan bukan ia nabi separti yang ada pada kitab kitab lain,yesus yang di katakan ialah nabi isa kan,hasil dari tukaran nama
jadi lah ia jesus.kalau nama sudah bertukar isa dan yesus maka perkatan
dan orangnya sudah berlainan adakah kamu ada dua nama,contohnya
nabi daud dan ditukar kepada nabi David,nabi yunus ditukar jadi nabi jonas apa bila dalam kitab itu bertukar nama maka kitab itu sudah berubah
dan di ubah tidak benar lagi apalagi cerita dalam kitab itu sudah di ubah ubah,agama al kitab dari kitab injil adalah benar orang islam wajib percaya
sesiapa tidak percaya maka agama islam jadi kafir.tapi cuma al kitab injil yang tulin saja jelas sekarang sudah berubah maka orang islam tidak lagi percaya kitab yang baru,contoh kitab taurat orang islam harus percaya tatapi sesudah berubah maka orang islam tidak percaya kitab itu lagi
umpama orang kristen sepatutnya masih lagi beriman dangan kitab taurat
yang di bawa nabi musa olah kerna kitab taurat itu sudah di ubah maka lahir lah seorang nabi itu nabi isa,untuk membawa umat menusia bertuabat
dari kesasatan,di muka bumi,olah yang demikian apa bila perubahan kitab nabi isa iaitu (kitab injil)maka lahirlah satu nabi iaitu nabi mohammad s.a.w yang membawa kitab QL QURAN untuk membawa umat menusia bertuabat,dari kesasatan di muka bumi,saya tidak pernah menhina agama lain termasuk lah agama yang menyambah berhala,batu yang tuhan ciptakan di ubah menjadi tuhan,kalau saya yang menukir batu berhala itu
maka orang yang menyambahnya maka saya akan berkata dalam hati.
bodoh nya orang yang sembah batu yang tidak pula memberi apa ke baikan kepadanya dan batu pula buta dan bisu,dan tiada berkuasa,kaku sahaja,separti cerita nabi ibraham….malah kita tahu cerita itu tidak di dustakan,umpama kawan saya yang masuk islam di beragama kristen
danbernait untuk menjadi katua agama dari sejak kecil lagi,setalah lama di berfikir benarkah agama ku ini tuhan yang dalam keadan sakit di salib tampa berbaju dan disambah,kanapa tuhan ku tidak berbaju dan tangan dan kaki di paku,kuasa apa pada tuhan ku ini sehingga paku di tangan dan kaki tidak dapat membuka sendiri,dan disalib ,aku meminta ke kayaandan keamanan kepada tuhan ku kenapa pula tuhan ku terseksa di salib dan tuhan ku sangat miskin tampa baju,fikiran ku mula curiga akan agama ku sehinggalah kawan ku itu memasuk agama islam setalah belajar sendiri,di tidak di paksa,yaa,dalam surah yasin…ayat.9 ,10 bermaksud

DAN SAMA SAHAJA BAGI MEREKA APAKAH KAMU MEMBERI PERINGATAN ATAU TIDAK MEMBERI PERINGATAN KAPADA MEREKA,MEREKA TIDAK AKAN BERIMAN SESUNGGUHNYA KAMU HANYA MEMBERI PERINGATAN KEPADA ORANG-ORANG YANG MAHU MENGIKUTI PERINGATAN DAN YANG TAKUT KEPADA TUHAN YANG MAHA PEMURAH WALAUPUN DIA TIDAK MELIHAT-NYA .MAKA BERILAH MEREKA KHABAR GEMBIRA DENGAN KEAMPUNAN DAN PAHALA YANG MULIA

CUBA FIKIR RIKIR YA DONG…SEMOGA KAMU DI BERI PETUNJUK YA

ya benar pendapat wan.kita ini menusia punya fikiran,
manakan tuhan itu miskin dan tiada kuasa sempai di salib ya
paku di tangan dan kaki tidak bisa di buka dangan kuasa tuhan
ya sepatutnya tuhan itu berkuasa,tidak bisa mati.tidak bisa dikubur
siapa tahu di bangkit selapas 3 hari kita bukan ada di sana waktu itu kan
mana bisa kita di tipu olah orang dahulu,mana bisa orang mati hidup balik
selapas yesus 3 hari bangkit di terus hilang aku rasa jesus yang sebenarnya terus mati tidak bangkit lagi.kanapa bisa bagini ya….

menusia punya fikir, jadi fikirkan agama sebenar yang benar. yang boleh
mambawa kamu ya,kepada kebenaran,untuk jalan ke suyrga,
kajilah agama agama yang lain dan fikirkan logiknya dan macam mana kuasa tuhan itu berkuasa,kalau tuhan itu banyak bisa dunia ini.makanya
siapa yang berkuasa, berabut kuasa…..nya
tantu tuhan itu satu ya,,,,,berkuasa penuh keatas makluknya….

fikirkan lah………………….ayam

@ Wan,

Sila bertanggungjawab terhadap postingan2 kamu.

Jangan hanya mau menantang, ditantang malah kabur, sesudah itu kamu kembali, bukan menjawab pertanyaan2 Kristen tapi ngomong kosong.

Bla, bla, bla…gituh.

Kalo gituh saya juga bisa mas.

Jadi, mau dijawab ngga?

Saya nunggu respon kamu.

cosmicboy

bisa saya katakan,islam sebenar ialah ajaran yang benar,
agama sebenar ialah agama yang benar tidak terubah kitab nya
contoh al Quran dari dulu sempai sekarang masih tertulis ayat al Quran dalam bentuk arab,tiada terusik sedikit pun,ayat nya,tulin dari Allah s.w.t
untuk umat menusia kan cuma kitab yang lain sudah berubah -ubah yang saya katakan tadi,kita percaya kitab zabur,taurat.dan injil yang asli.(tulin)

siapa yang tidak percaya kapada kitab zabur,taurat, dan injil yang asli
maka orang itu kafir dalam islam,semua itu adalah sejarah nabi nabi yang membawa kebenarannya.cerita nabi-nabi,semua orang pun tahukan,
al kisah yang sebenar ada dalam al Quran,…..salam

sdr wan,

apa alasan anda mengatakan bahwa al kisah yang sebenarnya ada di dalam Al Qur’an?

@ wan,

agama sebenar ialah agama yang benar tidak terubah kitab nya
contoh al Quran dari dulu sempai sekarang masih tertulis ayat al Quran dalam bentuk arab,tiada terusik sedikit pun,ayat nya,tulin dari Allah s.w.t

Itu karena kamu dengar sepihak.

Coba buka dulu tempurung kepala kamu dan kemudian cari di situs2 tentang Al-Quran yg ditulis sarjana2 lain.

Baca dulu, baru ngomong, bisa?

Btw, sila jawab spt yg ditanya, jangan menjawab secara umum, terkesan kamu tidak menjawab pertanyaan2 kami.

Jadi, kamu ini sungguh2 mau diskusi atau cuma ke sini utk buang anging busuk?

Semoga tidak.

Saya nunggu.

kamu sebanarnya mahu apa? soal mana yang kamu tak faham,
kitab al quran tidak di tulis oleh serjana2 adakah kitab injil ditulis olah serjana yang kamu itu sebenarnya tidak faham

dalam ayat yasin .9,10
DAN SAMA SAHAJA BAGI MEREKA APAKAH KAMU MEMBERI PERINGATAN ATAU TIDAK MEMBERI PERINGATAN KAPADA MEREKA,MEREKA TIDAK AKAN BERIMAN SESUNGGUHNYA KAMU HANYA MEMBERI PERINGATAN KEPADA ORANG-ORANG YANG MAHU MENGIKUTI PERINGATAN DAN YANG TAKUT KEPADA TUHAN YANG MAHA PEMURAH WALAUPUN DIA TIDAK MELIHAT-NYA .MAKA BERILAH MEREKA KHABAR GEMBIRA DENGAN KEAMPUNAN DAN PAHALA YANG MULIA

semoga yang kafir terus kafir lah ……….nabi mohammad sudah terangkan kepada umat menusia namun merika tidak akan beriman

pada masa dahulu,apa bila ajaran agama nabi musa telah berubah (sesat) maka lahir lah nabi isa yang membawa satu agama baru
iaitu agama kitab injil,ajaran kitab injil,diperluaskan untuk umat menusia
termasuk lah orang-orang yahudi,apabila orang yahudi tahu ada seorang nabi yang lahir iaitu nabi isa makanya,orang yahudi amat marah,lalu ia handak membunuh nabi isa,pada satu hari.orang yahudi pun merancang untuk membunuh nya,lalu nabi isa pun di tangkap lalu di salib di paku tangan dan kakinya,kalau dalam kitab Al Quran nabi isa itu diangkat keatas langit,yang di salib itu ialah orang lain iaitu anak murid nabi isa
kerana orang yahudi tidak tahu mana satu nabi isa,

1. kenapa nabi isa di salib?
kerana di membawa ajaran baru al kitab injil.
2. siapakah yang telah mensalib nabi isa?
orang-orang yahudi yang marah kepada nabi isa kerana membawa ajaran kitab al injil dan handak hilangkan,kitab taurat,dari nabi musa.
yang telah berubah.tidak tulin bang,
3.maksud salib,kristen adalah sama.adakah nabi isa yang ajarkan?
salib (kristen)adalah kayu yang di gunakan oleh orang yahudi untuk membunuh dan siksa isa .salib ialah ajaran orang yahudi untuk nabi isa,bukan ajaran nabi isa….

CosmicBoy, jika waktu itu nabi isa memberi ketarangan ajaran agamanya kamu berada di kolompok orang yahudi kamulah yang akan mensalib nabi isa itu ,

Coba buka dulu tempurung kepala kamu dan kemudian cari di situs2 tentang Al-Quran yg ditulis sarjana2 lain.

itu ialah kata kata mu,yang sengat kesar.bukan kita ini punya fikiran
aku mahu kamu berfikir CosmicBoy,sebagai menusia,yang dicipta tuhannya. orang orang yahudi marah bila nabi isa membawa kebanaran
agamanya..CosmicBoy,lalu isa disalib,jangan marah ya.jumpa lagi….

Dengan gejala murtad terus bergolak agak elok direnung kembalitemuramah ekslusif oleh Jamilah Aini Mohd. Rafiei bersama Ustaz Tajuddin Othman Abdullah (Reverend Thomas Laiden), bekas Paderi Besar Gereja-Gereja Seluruh Sabah].
BEKAS Paderi Besar Sabah, TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, mengupas perbandingan yang cukup ilmiah di antara agama Islam dan Kristian berdasarkan pengkajian yang cukup mendalam lagi terperinci berasaskan pengalaman menjadi Paderi Besar Kristian selama 12 tahun. Apa yang
dihuraikan beliau itu adalah iktibar buat mereka yang MURTAD DARI AGAMA ISLAM.

Kristian menurut kitab Injil yang asal jika dikaji sedalam-dalamnya, maka jawapan akhir yang akan ditemui adalah ISLAM. Hakikat ini telah dibuktikan oleh ramai orang Kristian yang akhirnya mendapat hidayah Allah dan kemudiannya memeluk agama Islam.

Tetapi apa yag paling menakjubkan kali ini, kita berpeluang berkongsi pengalaman hidup yang tiada tolok bandingannya bersama USTAZ TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, seorang bekas paderi besar di seluruh Sabah, yang dilahirkan sebagai saorang Kristian dan menghabiskan sebahagian besar dalam hidupnya untuk belajar menjadi paderi. Beliau yang selama ini
berada di tahap paling tinggi dan mulia sekali di Sabah kerana berkedudukan untuk mengampunkan segala dosa yang dilakukan oleh orang-orang Kristian Sabah, contohnya orang yang paling berpengaruh ketika itu, Pairin Kitingan.

Pengalamannya sebagai Bekas Paderi di sekitar 80-an membuatkan beliau banyak mengetahui selok belok agama termasuk agama Islam. Setelah puas mengkaji, akhirnya Allah memberikan hidayah kepadanya dengan memilih Islam sebagai jalan hidup. Beliau kini bertugas di Majlis Agama Islam Melaka di bahagian Unit Kristianologi.

Bersama seterusnya dengan JAMILAH AINI MOHD. RAFIEI, turut hadir SUZILAWATI ROZAINOR ABBAS dengan jurufoto WAN ZAHARI WAN MOHD. SALLEH yang berdialog dengan beliau di Masjid Al-Azim (Negeri), Air Keroh, Melaka, baru-baru ini.

SEMASA KRISTIAN saya dikenali sebagai Paderi Thomas Laiden. Saya berasal dari Sabah dan berketurunan Solok.Agama asal saya ialah Roman Katholik. Saya mendapat pendidikan di Seminary Kepaderian Vatican Itali, iaitu institusi kepaderian terulung di Itali dan di dunia dengan dibiayai oleh Persatuan Kristian Sabah. Saya tamat pengajian pada tahun 1985
seterusnya bertugas sebagai paderi di Vatican. Seterusnya saya memohon untuk kembali ke negeri asal saya, iaitu Sabah.

Pada tahun 1988 saya ditukarkan ke Sabah dan berkhidmat sebagai paderi. Saya bertugas di Gereja St. Mary dan Persatuan Gereja Roman Katholik Sabah seluruh Sabah yang berpusat di Kota Kinabalu.

Keluarga saya terlalu kuat berpegang pada agama Kristian. Itulah sebabnya bapa menghantar saya ke Vatican, dengan harapan agar saya menjadi seorang paderi yang dikira jawatan yang terlalu mulia. Saya mempunyai ramai adik beradik tetapi kesemuanya perempuan. Saya adalah
anak lelaki tunggal dalam keluarga.

Semasa menjadi paderi, saya banyak membuat kajian mengenai agama Kristian, Buddha, Hindu dan Islam. Ketika itu saya tidak tahu langsung tentang keindahan dan kecantikan Islam dan tidak pernah terlintas di fikiran untuk ke situ. Tambahan pula saya dibesarkan di dalam keluarga yang kuat mengamalkan agama Kristian. Saya aktif bergiat dalam dakyah
Kristianisasi yang cenderung kepada banyak buku-buku Islam.

Setelah banyak membuat kajian, saya terfikir apabila saya dilantik menjadi paderi, saya mendapat kesimpulan yang saya sudah mula meragui agama yang saya anuti. Konflik Diri Yang Tidak Terbendung, ianya ketara di sekitar 1988, apabila sebagai seorang paderi diberi tanggungjawab yang besar iaitu untuk mengampunkan dosa manusia. Timbul di fikiran
saya bagaimana saya sebagai manusia biasa bisa mengampunkan dosa manusia lain sedangkan para Nabi dan Rasul yang diutuskan Allah, mereka ini tidak sanggup mengampun dosa manusia dan tidak mampu mengampunkan dosa manusia. Saya mula serius membuat kajian mengenai Islam.

Apabila saya diberi tanggungjawab mengampun dosa orang-orang Kristian seluruh Sabah, jadi masa itu saya rasakan seolah-olah agama ini sengaja direka-reka oleh manusia. Seterusnya pada tahun 1989 saya kembali ke Vatican untuk membuat Kursus Kepaderian di sana selama tiga tahun. Di sana saya telah berjumpa dengan ketua paderi tertinggi seluruh dunia
iaitu Pope John Paul. Saya telah berdialog dengannya dan bertanya akan perkara yang memusykilkan saya sepanjang saya menjadi paderi. Saya berkata kepadanya, “Paul, saya sekarang rasa ragu dengan agama yang kita ini”. Dia terkejut dan bertanya, “Apa yang kamu ragukan?” Saya berkata, “Cuba John Paul fikirkan sendiri, kita ini seorang manusia biasa. Di
negeri saya Sabah, di negeri saya sendiri setiap malam Ahad saya mengampunkan dosa orang Kristian yang beratus-ratus orang yang datang mengaku buat dosa. Mereka harap saya yang mengampunkan dosa mereka sedangkan para Nabi pun tidak pernah melakukannya.” Beliau berkata, “Wahai Paderi Thomas, kamu ini dilantik menjadi seorang paderi, maka kamu ini seorang yang suci dan tidak mempunyai sebarang dosa,” Saya katakan yang saya merasakan diri saya mempunyai dosa. Beliau seterusnya menyambung, “Memang kita manusia ini mempunyai dosa. Nabi Adam sendiri mempunyai dosa. Apabila seseorang yang telah dilantik menjadi paderi bermakna kamu ini telah dilantik oleh Jesus Christ. Jesus Christ tidak
ada dosa maka kita sebagai paderi ini tidak mempunyai dosa.”

Di situlah saya mula tidak percaya pada agama Kristian yang mengatakan ulamak-ulamak Kristian tidak mempunyai dosa. Saya katakan pada Paul yang ulamak Kristian itu pembohong. Dia terkejut lalu berkata, “Thomas, kamu telah dihantar hingga ke peringkat tertinggi untuk menjadi paderi, kenapa kamu berkata demikian. Cuba kamu jelaskan kenapa kamu kata agama
Kristian pembohong”.

Saya menyoalnya, “Jesus Christ itu Tuhan atau Nabi?” Beliau menjawab, “Dia Tuhan.” “Saya bertanya kembali, Pernahkah orang nampak Tuhan? Bagaimana wujudnya Tuhan? Siapa Tuhan kita sebenarnya, Jesus Christ (Nabi Isa) atau Allah bapa? (Allah).” Beliau mengatakan Jesus itu
Tuhan. Saya menyoal kembali, “Apa matlamat utama Jesus Christ diutus ke
dunia?” Beliau menjawab, “Untuk menebus dosa bangsa manusia, semua bangsa dan
agama.” Jadi saya katakan padanya kenapa perlu ada paderi tukang ampun dosa jika Jesus Christ sudah menebus dosa semua manusia. Di situ dia mula pening dan terpinga sambil berkata, “Paderi Thomas awak ini telah dimasuki iblis sehingga berani mempertikaikan Kristian.” Saya katakan padanya,”Kita seorang paderi yang suci, bagaimana iblis boleh masuk?”
Saya juga katakan padanya saya mempunyai ibu bapa dan adik-beradik, apabila ibu bapa saya membuat dosa mereka mengaku di hadapan anak, kerana kedudukan saya ketika itu sebagai seorang paderi. Jadi saya terfikir bagaimana saya seorang anak boleh mengampunkan dosa ibu bapa. Sepatutnya seorang anak yang meminta ampun dari ibunya.

Selepas perdebatan itu Pope John Paul meninggalkan saya, sebagai seorang paderi beliau tidak boleh marah kerana marah merupakan satu dosa.

Di dalam Kristian mempunyai tujuh rukun iaitu:-

i). Ekaristi Pembaptisan – seseorang yang ingin memeluk Kristian Mereka
mesti dibaptiskan air suci.

ii). Ekaristi Pengakuan – mengaku dosa di hadapan paderi

iii) Ekaristi Maha Kudus – memakan tubuh Tuhan (Khusti kudus)

iv) Ekaristi Minyak Suci – air suci

v). Ekaristi Krisma – penerima ekaristi Maha Kudus layak menerima
Krisma

vi) Kristi Imaman – menjadi paderi

vii). Ekaristi Perkahwinan – hanya untuk penganut awam (Paderi tidak
menerima ekaristi ini)

Dalam Kristian air suci atau lebih dikenali sebagai Holy Water, adalah paling bernilai sekali. Untuk menjadi seorang Kristian, seseorang perlu menjalani Ekaristi Pembaptisan iaitu meminum air ini. Ia diperolehi dari proses uzlah yang dijalani sebelum menjadi paderi. Jika tidak mempunyai akidah yang benar-benar kuat, akidah boleh rosak disebabkan air ini. Contohnya ialah seperti apa yang berlaku ke atas seorang doktor perempuan Melayu di Selangor. Setelah minum, beliau langsung tidak boleh mengucap, hatinya telah tertutup. Menurutnya beliau sudah tidak yakin lagi dengan agama lain kecuali Kristian sahaja kerana melalui Kristian beliau boleh melihat Tuhan Jesus yang turun setiap malam. Itulah permainan iblis. Sesiapa yang meminum air tersebut dapat melihat apa sahaja. Sebaik sahaja doktor tersebut meminumnya, akhirnya beliau memeluk Kristian. Saya pergi menemuinya, dia katakan kepada saya Islam
tidak benar, hanya Kristian agama yang benar kerana umatnya boleh melihat Tuhan. Apabila saya tunjukkan air itu kepadanya sambil bertanya pernahkah beliau meminumnya. Beliau menjawab memang pernah meminumnya semasa beliau belajar di Indonesia; apabila pergi ke gereja beliau akan diberi minum air tersebut. Beliau menyatakan kepada saya beliau akan
hidup dan mati dalam Kristian. Saya membacakan kepadanya surah Al-Kahfi
di samping memintanya mengamalkan surah tersebut setiap masa. Alhamdulillah lama-kelamaan keadaannya semakin pulih.

Inilah permainan sihir sebenarnya. Tidak siapa dapat melawan ilmu Allah, hanya ilmu Allah sahaja yang berkesan menghapuskan permainan sihir. Tidak lama kemudian beliau kembali mengucap dan terus menangis.

Saya katakan kepadanya saya sudah terlalu berpengalaman dengan taktik Kristian. Itulah, cara memikat orang untuk ke agama Kristian cukup mudah, tidak mengapa jika tidak percaya kepada agama Kristian, tetapi apabila minum air itu segala-galanya akan berubah. Setelah saya
mempelajari Islam barulah saya tahu rupanya iblis ini boleh menyerupai bermacam rupa. Kekuatannya hanya pegangan akidah.. Tetapi Holy Water ini sekarang tidak boleh lagi diedarkan di Malaysia kerana orang yang pembuatnya di biara Vatican telah memeluk Islam dan membongkar rahsia ini. Ramai orang sudah tahu mengenai air ini dan mula berhati-hati
dengan setiap apa yang meragukan.

Rukun yang kedua pula iaitu Ekaristi Maha Kudus bermaksud memakan tubuh Tuhan. Saya pernah berhujah dengan John Paul mengenainya. Saya katakana padanya sedangkan Firaun yang zalim itupun tidak pernah memakan tubuh tuhan kenapa pula kita sebagai ulamak Kristian boleh makan tubuh tuhan?.

Saya jelaskan kepadanya, apabila semua paderi memakan Khusti Kudus (sejenis makanan yang diimport khas dari Itali) bermakna itu satu penghinaan kerana tubuh tuhan boleh dimakan. Kata beliau, itu memang sudah menjadi rukun Kristian dan tidak boleh dipertikaikan lagi. Apa
yang paling merbahaya ialah Holy Water. Khusti Kudus tidak mempunyai rahsia apa-apa, ia seolah-olah seperti roti yang dicampur dengan bahan lain. Berlainan dengan Holy Water yang kesannya cukup kuat.

Bayi-bayi yang baru dilahirkan pun dibaptiskan. Terdapat sesetengah klinik yang membaptiskan bayi walaupun bayi tersebut Islam. Bagi kepercayaan Kristian setiap bayi yang baru lahir wajib dibaptiskan kerana ia mempunyai dosa, ia menyimpan dosa pusaka yang ditinggalkan datuk moyang mereka. Ia berlainan dengan Islam, Islam meletakkan bayi
yang baru lahir itu adalah dalam keadaan fitrah (bersih). Sebenarnya agama Kristian ini salah. Di dalam semua kitab tidak ada mengenai agama Kristian. Kristian ini baru sahaja berkembang oleh seorang Paul yang pertama di zaman Julius kemudian beliau mengembangkannya. Asal agama Kristian ialah dari agama Yahudi dan Nasara. Tetapi di Romawi ia dinamakan Kristianisasi. Jika kita meneliti di dalam kitab Nabi Isa
(Injil) tidak ada disebut Kristian.

Sebenarnya semua ulamak Kristian tahu mengenai kedudukan agama Islam. Pernah terjadi dalam tahun ’78, semasa itu saya terjumpa kitab yang menyatakan kebenaran dan Nabi Muhammad. Tetapi semasa itu saya tidak begitu memperdulikannya. Di dalam kitab tersebut ada menyebut mengenai Ahmad iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Ketika itu saya masih belajar di Vantiken, oleh kerana saya kurang sihat saya tidak dapat mengikut kelas pengajian. Saya diberi tugas oleh seorang paderi untuk menjaga sakristi perpustakaan yang terdapat di gereja) untuk menjaga kitab-kitab di situ. Paderi tersebut mengatakan kepada saya, Thomas, kamu perlu menjaga kesemua kita-kitab di sakristi ini tetapi kamu tidak boleh membuka almari.” Beliau menunjukkan kepadasaya almari yang dimaksudkan. Saya hairan kerana beliau melarang saya membuka almari tersebut sedangkan kuncinya diserahkan kepada saya. Sifat manusia, apabila dilarang maka itulah yang ingin dibuatnya. Ketika itu semangat saya terlalu berkobar-kobar untuk mengetahui isi kandungan
kitab yang diturunkan kepada Nabi Isa a.s. Saya mengambil kitab itu dan menyembunyikannya.

Kitab tersebut ditulis di dalam bahasa Hebron. Ia masih saya simpan hingga ke hari ini dan saya dalam proses untuk menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu. Ia menjadi rujukan kepada saya, dan sebagai bukti untuk berdebat dengan orang-orang Kristian. Saya telah utarakan kepada Majlis Agama Islam Melaka, jika boleh saya ingin menterjemahkannya dan
sebarkan kepada orang ramai. Pihak Majlis tidak berani melakukannya, menurut mereka ia akan mengancam nyawa saya kerana dengan pendedahan
kitab tersebut rahsia Kristian akan tersebar.

Isi kitab tersebut sama dengan al-Quran. Rupa-rupanya barulah saya mengetahui semasa upacara mengangkat sumpah dalam proses beruzlah pada hari yang ke 39, setiap paderi akan meletakkan tangan mereka ke atas kitab yang dibalut dengan kain putih yang diletakkan di atas bantal. Tidak siapa dibenarkan membukanya dan lihat isi kandungannya. Berbalik kepada kisah saya mencuri kitab tersebut, selepas kehilangannya paderi
yang menyerahkan kunci kepada saya dahulu memanggil saya dan bertanya apakah saya ada mengambilnya. Saya menafikan dengan mengatakan tidak pernah mengambil kitab tersebut. Hati saya nekad untuk tidak mengaku dan menyerahkannya kerana saya ingin mengkaji kitab tersebut.

Disebabkan seseorang bakal paderi tidak boleh berbohong, beliau mempercayai pengakuan saya. Akhirnya pada keesokannya iaitu pada hari mengangkat sumpah, disebabkan Injil tersebut telah hilang, mereka meletakkan kitab suci al-Quran (yang dibalut dan sentiasa tersimpan di almari) sebagai ganti kitab yang hilang.

Al-Quran digunakan di dalam upacara mengangkat sumpah? Semua paderi tidak tahu hal ini kecuali saya. Pada masa itu saya terfikir, apa gunanya jika kita bersumpah di atas kitab al-Quran tetapi masih tidak beriman dengannya? Bermakna semua paderi telah bersumpah di atas al-Quran tetapi kufur selepas itu. Menyingkap saat saya didatangkan
hidayah ialah ketika saya sudah tamat belajar dan bertugas di Gereja St Mary, Sabah.

Pada suatu malam Ahad pada tahun 1991, saya bersembahyang dengan cara Kristian) di hadapan tuhan-tuhan saya iaitu. Tuhan Bapa, Ibu Tuhan (Mary) dan Anak Tuhan (Jesus Christ). Ketika itu saya terfikir di dalam hati, patung-patung ini diukir oleh manusia, saya menyembahnya setiap hari di dalam bilik.’ Apabila saya selesai sembahyang saya
meletakkannya di bawah tempat tidur. Hati saya berkata, alangkah hinanya Tuhanku.
Kenapa aku boleh meletakkannya di bawah tempat tidur yang boleh aku
baringkan dan letak sesuka hatiku?

Turunnya Hidayah Malam itu, selesai sembahyang saya mengambil sehelai kertas dan saya tulis diatasnya, “Tuhan, diantara agama Islam, Kristian, Hindu dan Buddha aku telah mengetahui semua agama ini. Malam ini tolonglah tunjukkan kepadaku manakah di antara tiga agama ini yang benar bagiku”. Setelah itu, tak tahulah saya katakan bagaimana mengantuknya mata saya yang tak pernah-pernah saya alami rasa mengantuk yang lain macam, mata saya langsung tidak boleh terangkat.

Akhirnya saya tertidur. Pada malam itu, pada saya mungkin bagi para
Nabi boleh dianggap mimpi tetapi menurut saya mungkin Tuhan ingin
memberikan hidayah kepada saya. Di dalam tidur, saya merasakan seolah-olah saya
menaiki lif dari satu tingkat ke tingkat lain sehingga tingkat tujuh,
ketika itu mata saya tidak boleh dibuka kerana di hadapan saya ada satu
cahaya yang terang benderang menyuluh. Saya bertanya kepada seorang
yang berdiri di hadapan saya, orangnya MasyaAllah terlalu tinggi. Jarak di
antara khaki dan kepala umpama langit dan bumi.

Saya bertanya kepadanya, Negeri apakah ini?”Beliau berkata kepada saya,
“Awak tidak layak masuk ke negeri ini, ini negeri umat Nabi Muhammad
s.a.w.” Saya meminta keizinannya sekali lagi untuk masuk tetapi beliau
tetap tidak membenarkan. Dari luar saya dapat lihat di dalamnya ada satu
jalan umpamanya titi yang halusnya seperti sehelai rambut. Saya tak
berani katakan ia Titian Sirat atau apa-apa kerana tidak mengetahui
apa-apa ketika itu. Saya hairan kenapa orang yang berjubah dan bertudung
mereka melintas jalan itu dengan mudah sedangkan saya langsung tidak boleh
mengangkat kaki. Penjaga itu berkata lagi, “Awak tidak boleh masuk,
tetapi awak lihatlah bagaimana keadaan mereka yang beragama Yahudi dan
Nasara (Kristian). “Alangkah terkejutnya saya apabila melihat orang-orang
Kristian yang kepalanya dimasukkan ke dalam api umpama dijadikan kayu
api. Saya terkejut dan sedar hanya Islam agama yang benar. Akhirnya saya
tersedar seelok sahaja azan subuh dilaungkan dari masjid berhampira
n.

Saya bangun dan membersihkan badan saya. Saya menuju ke kereta. Pemandu
telah bersedia membawa saya tetapi saya menolak pelawaannya dan katakan
kepadanya saya ingin pergi ke satu tempat yang orang lain tidak boleh
ikut serta. Saya memandu kereta menuju ke sebuah masjid di atas bukit.
Ketika saya tiba, mereka sedang berjamaah menunaikan fardu Subuh, saya
menanti seketika sebagai menghormati agama mereka. Setelah selesai, saya
pergi menemui imam yang bertugas ketika itu. Saya katakan kepadanya
yang saya ingin memeluk Islam hari itu juga.

Beliau terkejut dan berkata kepada saya, “Awak ini di bawah Pairin
Kitingan, Ketua Menteri Sabah, susah kami hendak Islamkan awak,
tambahanpula awak paderi besar seluruh Sabah.” Saya katakan padanya,” Awak jangan
bimbang sebab dosanya saya yang ampun, hal dia tidak perlu
dibincangkan. Apa yang saya mahu, hari ini saya mahu peluk Islam.” Seterusnya imam
tersebut berkata lagi, “Awak tak boleh masuk Islam sekarang sebab awak
perlu mengisi borang, tandatangan surat akuan sumpah dahulu, baru awak
boleh masuk Islam.” Dengan agak kasar saya katakan kepadanya, “Kalau
beginilah caranya untuk memeluk Islam, lebih baik orang masuk Kristian.
Kalau masuk Kristian, hari ini terus dibaptiskan dan menjadi Kristian.

Untuk masuk Islam pun perlu isi borang ke? Baiklah, jika hari ini saya
turun ke bawah dan ditakdirkan tiba-tiba saya dilanggar kereta dan
mati, maka apa akan jadi kepada saya dan siapa yang akan bertanggungjawab?”
Akhirnya imam tersebut menyuruh saya mengucap dua kalimah syahadah.
Maka pada pagi Ahad itu saya telah sah sebagai seorang Islam. Kekuatan
Diri Setelah selesai mengucap, saya kembali ke rumah saya. Ketika saya
melalui kawasan gereja, orang ramai sudah penuh menunggu saya untuk
upacara pengampunan. Mereka melambai tangan ke arah saya. Saya membalas
kembali lambaian mereka. Ketika itu seakan ada satu kekuatan dalam diri
saya. Saya keluar dari kereta dan membuat pengumuman di hadapan mereka.

Saya katakan kepada mereka, “Kamu ini jika sembahyang pun berdosa kalau
tak sembahyang lagi bagus.” Kemudian saya meninggalkan mereka yang
kelihatan seperti kehairanan. Saya meneruskan perjalanan menuju ke rumah.
Di dalam rumah semua ahli keluarga sudah bersedia menanti saya untuk ke
gereja. Jubah saya sudah siap diseterika. Saya panggil semua ahli
keluarga sambil bertanya apakah mereka sudah makan atau belum. Mereka
katakan yang mereka sudah makan kecuali Khusti Kudus sahaja yang belum
dimakan. Saya katakan itu tidak payah dimakan pun tidak mengapa kerana di
kedai banyak roti untuk di makan. Saya membuat pengumuman kepada mereka,
saya berkata sambil memandang ke arah bapa saya, “Saya hendak
memberitahu kamu sesuatu perkara. Saya belajar di Vantiken selama 12 tahun dan
sudah terlalu banyak menghabiskan wang bapa. Selama 12 tahun saya
belajar, saya tahu bahawa agama yang saya anut ini adalah agama yang salah,
agama yang betul adalah Islam.” Ketika itu saya lihat tidak ada apa-ap
a riak di wajah bapa dan ahli keluarga saya, tetapi mereka semua
terdiam. Saya menyambung kembali, “Tadi saya telah memeluk Islam di masjid
bandar sana dan menyuruh saya mengucap. Bermakna hari ini saya sudah
menjadi orang Islam.” Bapa saya berkata kepada saya, “Oh! kamu sudah Islam!
Tidak mengapa!” Seterusnya beliau menuju turun ke dapur. Saya ingatkan
tidak ada apa-apa ketika itu.

Saya tidak sedar rupa-rupanya beliau pergi mengambil parang panjang dan
cuba menyerang saya. Saya yang kebetulan duduk di tepi tingkap di
tingkat satu terus terjun ke bawah. Saya melompat dari tingkat atas dengan
berkaki ayam Tuhan masih mahu memanjangkan umur saya. Saya turun dan
terus meninggalkan rumah sehelai sepinggang hingga ke hari ini.

Dari segi pengamalan kedua ibu bapa saya yang memang cukup kuat
berpegang pada agama, apabila seorang anak murtad (keluar Kristian) mereka
tidak lagi mengaku anak. Hijrah untuk Keselamatan dan Belajar Selepas itu
saya pergi ke Jabatan Agama Islam Sabah. Demi keselamatan diri saya,
salah seorang pegawai di sana menasihatkan saya agar pergi belajar dan
keluar dari Sabah. Akhirnya saya merantau ke Semenanjung dan menyambung
pengajian saya di Institut Dakwah Kelantan pada tahun 1992 dan
seterusnya saya menyambung pula ke Nilam Puri sehingga tahun 1995. Ketika itu
saya adalah pelajar yang paling tua sekali. Setelah tamat pengajian, saya
menganggur sekejap. Tidak lama kemudian saya diterima bertugas di
Majlis Agama Islam Melaka hingga ke hari ini. Kemungkinan juga selepas ini
saya akan dipindahkan ke majlis Agama Islam Kelantan.

Di sini (Melaka) saya ingin menerbitkan buku mengenai kajian Kristian.
Tetapi terlalu banyak prosedur yang perlu dijalani. Kini setelah hampir
sembilan tahun saya memeluk Islam dan meninggalkan Sabah, saya masih
diugut dan dikecam. Namun saya tidak khuatir kerana yakin Allah tetap
melindungi hamba-Nya dan yakin ajal maut itu tetap datang walaupun
bersembunyi di ceruk mana sekalipun. Kini saya bahagia setelah mendirikan
rumah tangga bersama isteri yang cukup memahami jiwa saya. Dalam usia 49
tahun, saya baru mempunyai seorang cahaya mata berusia satu tahun
setengah. Islam tidak menyusahkan penganutnya. Jika menjadi paderi perkahwinan
tidak dibenarkan tetapi setelah Islam, baru saya tahu betapa indahnya
perkahwinan dan zuriat yang merupakan rezeki dari Allah (SWT).

Di Vantiken, orang Kristian yang keluar agama kemudian masuk ke negara
tersebut, mereka akan bunuh. Bagi mereka seseorang yang murtad di
anggap kotor dan mencemarkan maruah agama. Tetapi adakalanya saya terfikir,
jika di sana orang Kristian murtad kenapa ianya tidak terjadi di negara
yang pemerintah dan majoriti penduduknya beragama Islam. Itulah yang
susahya. Saya membuat kajian hampir empat tahun baru mendapat nikmat
Islam. Terlalu sukar saya mengecapi nikmat Islam tetapi orang di sini yang
memang lahirnya dalam Islam dengan mudah mahu membuang Islam. Di sini
saya bertanggungjawab terhadap mereka yang murtad, jika yang tidak
berpengetahuan tidak mengapa tetapi yang sedihnya yang murtad ini ialah
mereka yang mempunyai pendidikan hingga ke peringkat tertinggi dan
mempunyai pendapatan yang melebihi dari keperluan bulanan.

Pernah saya katakan kepda seorang doktor, “Doktor, suatu ketika dahulu
saya menerima gaji bulanan sebanyak RM5,000 sebulan, dilengkapi dengan
pembantu rumah, pemandu dan rumah serba lengkap. Kehidupan saya terlalu
mewah di Sabah. Tetapi doktor, kenapa saya sanggup melepaskan itu semua
semata-mata kerana Islam! Gaji doktor sekarang terlalu mencukupi tetapi
mengapa perlu tinggalkan Islam?” Saya memang cukup marah dan terkilan
apabila mendengar orang yang ingin murtad. Minta maaf jika saya katakan,
mengapa terlalu bodoh sangat sehingga sanggup menanggung dosa besar?
Umat Islam dari segi ekonomi sebenarnya terlalu mencukupi cuma cara
pelaksanaannya yang agak longgar. Kita lihat Kristian, dari segi kerjasama
dan ukhuwah mereka begitu kuat. Semasa saya menjadi paderi dahulu,
apabila saya masuk ke sesebuah kampung untuk berdakwah saya dibekalkan
beberapa ribu wang. Ini kerana gereja di seluruh dunia bersatu padu.
Meskipun dari segi politik berbeza dan bermusuh tetapi untuk menghancurk
an Islam mereka mesti bersatu.

Mereka berkata jika di negara Barat, penduduk penganut Kristian tidak
bersembahyang pun tetapi mereka tetap Kristian. Gereja di sana setiap
hari Ahad kosong kerana setiap hari Ahad diadakan acara perlawanan bola
sepak di kalangan paderi. Orang ramai pergi menyaksikan acara tersebut.
Itu yang mereka minat. Oleh sebab itu peruntukan untuk di sana sudah
tidak ada lagi. Sebagai alternatifnya mereka akan mengalihkan peruntukan
itu untuk disalurkan ke negara Asia terutamanya ke Indonesia dan
Malaysia. Begitulah kuatnya kerjasama di antara mereka. Bagi mereka tidak
perlu berdakwah untuk orang Barat yang sudah sedia Kristian sebab untuk
mereka memeluk Islam sukar. Yang lebih penting ialah misi mengkristiankan
orang Islam. Bagi pandangan saya, saya lihat orang Islam agak susah
untuk bersatu. Masing-masing mempunyai fikrah yang berbeza dan hidup dalam
kelompok sendiri. Kadangkala di kalangan orang Islam sendiri bergaduh.
Ini berlainan dengan orang Kristian yang amat menitikberatkan soal
kebajikan. Namun bukan semua orang Islam begitu, masih ramai di
kalangan mereka yang bijak. Semasa saya menjadi paderi, saya memberikan
tumpuan kepada orang miskin. Pernah terjadi di Perak, saya telah menghabiskan
beratus ribu untuk mereka, mereka mengambil wang tersebut tetapi tidak
memeluk Kristian. Selepas saya Islam, saya pergi menemui mereka,
senarai nama mereka masih ada dalam simpanan saya.

Setelah saya periksa rupa-rupanya mereka ini masih Islam walaupun pada
awalnya mereka berjanji untuk memeluk Kristian. Alhamdulillah mereka
tidak berdendam pada saya sebaliknya mereka membelanja saya makan setelah
mengatahui saya telah memeluk Islam. Masalah Kelemahan Pendakwah Islam
Adakalanya saya terfikir kenapa ketika Barat menjajah kita, orang
Melayu tidak murtad sedangkan pada hari ini negara yang pemerintahnya Islam
tetapi orang Melayu boleh murtad dengan begitu mudah sekali. Kelemahan
kita ialah pendakwah Islam kadang-kadang boleh kalah dengan pendakwah
Kristian. Saya beri contoh seorang kawan saya yang pernah sama-sama
belajar dengan saya semasa di Vantiken dahulu. Beliau pernah menyatakan
kepada saya, orang Yahudi sekarang sedang memberi tumpuan kepada kajian
al-Quran dan Hadis. Dia mengatakan pada saya;”Wahai Thomas, (dia tetap
memanggil saya dengan nama Kristian walaupun saya telah Islam), Allah ada
mengatakan di dalam salah sebuah ayatnya yang bermaksud; Tidak akan
masuk syurga melainkan orang-orang yang beragama Yahudi dan Nasara.”
Sekarang kami pendakwah Kristian mahu pandai membaca al-Quran,
terjemahan dan hadis. Kami mempunyai kursus khusus mengkaji al-Quran dan Hadis.
Awak lihatlah apa yang telah dikatakan oleh Tuhan mu itu.” Saya katakan
kepadanya, “Betul apa yang awak baca ini. Kami membaca al-Quran bukan
seperti apa yang awak faham. Memang benar awak membaca ayat itu tetapi
al-Quran ini jika awak tafsir separuh-separuh itu tidak betul. Al-Quran
bukan seperti Injil yang boleh ditafsir separuh-separuh. Saya dahulu
apabila belajar al-Quran mengambil masa sehingga tiga tahun baru khatam.
Saya ucapkan terima kasih pada awak kerana hanya enam bulan awak sudah
boleh membaca al-Quran.” Saya katakan lagi padanya, “Sebenarnya awak
tidak tahu tafsir al-Quran.” Maksud sebenar ayat tersebut ialah “Telah
berkata mereka (orang-orang Yahudi dan Nasara), tidak akan masuk syurga
melainkan orang Yahudi dan Nasara, sedangkan semua itu hanyalah merup
akan angan-angan kamu yang kosong.” Itu bukan firman Allah, kata-kata
itu adalah keluar dari mulut orang-orang Yahudi sendiri. Paderi tersebut
masih belum faham lalu bertanya, “Apakah angan-angan kosong itu?” Saya
katakan,” Setiap hari Ahad kamu makan tuhan kamu. Apabila kau menghadap
Khudsi Kudus sambil berdoa bermakna kamu telah memakan tuhan kamu.
Untuk apa kamu berbuat demikian?” Beliau tidak boleh berkata apa-apa
walaupun mukanya telah merah padam. Saya katakan kepadanya, “Kamu tidak boleh
marah. Kalau kamu marah, siapakah yang akan mengampunkan dosa kamu?”
Hal itu tidak mengapa jika diutarakan di hadapan mereka yang faham,
tetapi apa yang saya bimbangkan bagaimana jika ayat itu dibacakan di hadapan
mereka yang tidak faham dan rendah pengetahuan agamanya? Siapakah
Sasaran Kristian?

Program mereka kini ialah berdakwah kepada orang Islam yang
menghabiskan masa di kaki-kaki lima terutamanya golongan remaja yang bermain
gitar. Mereka akan katakan, jika bermain di kaki lima tidak mendapat apa-apa
bayaran, lebih baik bermain lagu di gereja setiap hari Ahad dengan
pendapatan lumayan. Dari situ ramai yang tertarik. Dari segi wanita Islam
pula, yang saya perhatikan senarai namanya terlalu ramai orang Melayu
yang memohon menukar nama di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Itu yang
menyedihkan saya. Di JPN, beratus nama sedang menunggu, apabila pihak
JPN meluluskan nama- nama tersebut, maka akan murtadlah nama-nama itu.
Itu kelemahan undang-udang negara, kami tidak boleh berbuat apa-apa
kerana mereka ini berpegang pada peruntukan yang mengatakan apabila
seseorang yang berumur 18 tahun ke atas bebas beragama. Apa ikhtiar kita?? Ada
seorang wanita berjumpa saya tetapi keadaannya meragukan. Beliau
memakai tudung. Saya menggunakan isteri saya untuk memerhatikan wanita ini
. Bila mereka tinggal berdua, barulah saya tahu di dalam tudungnya itu
ada salib. Isteri saya memberitahu saya. Saya memanggilnya. Saya
katakan kepadanya, “Kamu tidak sayangkan Islam ke? Tolong buang benda yang
ada didalam tudung kamu itu”. Dia tidak mengaku, tetapi saya yakin beliau
memakainya. Sejurus kemudian beliau mengeluarkan rantai salib di
lehernya dan mengatakan beliau sengaja memakainya tanpa mempunyai niat
apa-apa.

Saya katakan padanya yang saya dahulu memakai rantai yang lebih besar
daripadanya. Akhirnya saya megambil rantai tersebut dan menyimpannya di
pejabat saya untuk dibawa ke pihak atasan dan menerangkan bagaimana
seriusnya penyakit ini di kalangan anak remaja kita. Wanita jika tidak
kuat pegangan memang mudah dipengaruhi. Ada juga taktik orang-orang Yahudi
yang menjadikan perkahwinan sebagai langkah paling mudah untuk
memurtadkan gadis Islam. Untuk berkahwin, mereka (lelaki Kristian) akan memeluk
Islam, kemudian akan membawa isterinya ke negara asalnya dan
memurtadkan isterinya itu.

Kemenangan Islam, Keadilan Sejagat ‘Sesungguhnya orang-orang yang
berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka beristiqamah, turun kepada
mereka malaikat Allah berkata: jangan kamu takut dan jangan
berdukacita, dan bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu.’

Akhirnya saya tertidur. Pada malam itu, pada saya mungkin bagi para
Nabi boleh dianggap mimpi tetapi menurut saya mungkin Tuhan ingin
memberikan hidayah kepada saya. Di dalam tidur, saya merasakan seolah-olah saya
menaiki lif dari satu tingkat ke tingkat lain sehingga tingkat tujuh,
ketika itu mata saya tidak boleh dibuka kerana di hadapan saya ada satu
cahaya yang terang benderang menyuluh. Saya bertanya kepada seorang
yang berdiri di hadapan saya, orangnya MasyaAllah terlalu tinggi. Jarak di
antara khaki dan kepala umpama langit dan bumi.

Saya bertanya kepadanya, Negeri apakah ini?”Beliau berkata kepada saya,
“Awak tidak layak masuk ke negeri ini, ini negeri umat Nabi Muhammad
s.a.w.” Saya meminta keizinannya sekali lagi untuk masuk tetapi beliau
tetap tidak membenarkan. Dari luar saya dapat lihat di dalamnya ada satu
jalan umpamanya titi yang halusnya seperti sehelai rambut. Saya tak
berani katakan ia Titian Sirat atau apa-apa kerana tidak mengetahui
apa-apa ketika itu. Saya hairan kenapa orang yang berjubah dan bertudung
mereka melintas jalan itu dengan mudah sedangkan saya langsung tidak boleh
mengangkat kaki. Penjaga itu berkata lagi, “Awak tidak boleh masuk,
tetapi awak lihatlah bagaimana keadaan mereka yang beragama Yahudi dan
Nasara (Kristian). “Alangkah terkejutnya saya apabila melihat orang-orang
Kristian yang kepalanya dimasukkan ke dalam api umpama dijadikan kayu
api. Saya terkejut dan sedar hanya Islam agama yang benar. Akhirnya saya
tersedar seelok sahaja azan subuh dilaungkan dari masjid berhampira
n.

Saya bangun dan membersihkan badan saya. Saya menuju ke kereta. Pemandu
telah bersedia membawa saya tetapi saya menolak pelawaannya dan katakan
kepadanya saya ingin pergi ke satu tempat yang orang lain tidak boleh
ikut serta. Saya memandu kereta menuju ke sebuah masjid di atas bukit.
Ketika saya tiba, mereka sedang berjamaah menunaikan fardu Subuh, saya
menanti seketika sebagai menghormati agama mereka. Setelah selesai, saya
pergi menemui imam yang bertugas ketika itu. Saya katakan kepadanya
yang saya ingin memeluk Islam hari itu juga.

Beliau terkejut dan berkata kepada saya, “Awak ini di bawah Pairin
Kitingan, Ketua Menteri Sabah, susah kami hendak Islamkan awak,
tambahanpula awak paderi besar seluruh Sabah.” Saya katakan padanya,” Awak jangan
bimbang sebab dosanya saya yang ampun, hal dia tidak perlu
dibincangkan. Apa yang saya mahu, hari ini saya mahu peluk Islam.” Seterusnya imam
tersebut berkata lagi, “Awak tak boleh masuk Islam sekarang sebab awak
perlu mengisi borang, tandatangan surat akuan sumpah dahulu, baru awak
boleh masuk Islam.” Dengan agak kasar saya katakan kepadanya, “Kalau
beginilah caranya untuk memeluk Islam, lebih baik orang masuk Kristian.
Kalau masuk Kristian, hari ini terus dibaptiskan dan menjadi Kristian.

Untuk masuk Islam pun perlu isi borang ke? Baiklah, jika hari ini saya
turun ke bawah dan ditakdirkan tiba-tiba saya dilanggar kereta dan
mati, maka apa akan jadi kepada saya dan siapa yang akan bertanggungjawab?”
Akhirnya imam tersebut menyuruh saya mengucap dua kalimah syahadah.
Maka pada pagi Ahad itu saya telah sah sebagai seorang Islam. Kekuatan
Diri Setelah selesai mengucap, saya kembali ke rumah saya. Ketika saya
melalui kawasan gereja, orang ramai sudah penuh menunggu saya untuk
upacara pengampunan. Mereka melambai tangan ke arah saya. Saya membalas
kembali lambaian mereka. Ketika itu seakan ada satu kekuatan dalam diri
saya. Saya keluar dari kereta dan membuat pengumuman di hadapan mereka.

Saya katakan kepada mereka, “Kamu ini jika sembahyang pun berdosa kalau
tak sembahyang lagi bagus.” Kemudian saya meninggalkan mereka yang
kelihatan seperti kehairanan. Saya meneruskan perjalanan menuju ke rumah.
Di dalam rumah semua ahli keluarga sudah bersedia menanti saya untuk ke
gereja. Jubah saya sudah siap diseterika. Saya panggil semua ahli
keluarga sambil bertanya apakah mereka sudah makan atau belum. Mereka

katakan yang mereka sudah makan kecuali Khusti Kudus sahaja yang belum
dimakan. Saya katakan itu tidak payah dimakan pun tidak mengapa kerana di
kedai banyak roti untuk di makan. Saya membuat pengumuman kepada mereka,
saya berkata sambil memandang ke arah bapa saya, “Saya hendak
memberitahu kamu sesuatu perkara. Saya belajar di Vantiken selama 12 tahun dan
sudah terlalu banyak menghabiskan wang bapa. Selama 12 tahun saya
belajar, saya tahu bahawa agama yang saya anut ini adalah agama yang salah,
agama yang betul adalah Islam.” Ketika itu saya lihat tidak ada apa-ap
a riak di wajah bapa dan ahli keluarga saya, tetapi mereka semua
terdiam. Saya menyambung kembali, “Tadi saya telah memeluk Islam di masjid
bandar sana dan menyuruh saya mengucap. Bermakna hari ini saya sudah
menjadi orang Islam.” Bapa saya berkata kepada saya, “Oh! kamu sudah Islam!
Tidak mengapa!” Seterusnya beliau menuju turun ke dapur. Saya ingatkan
tidak ada apa-apa ketika itu.

Saya tidak sedar rupa-rupanya beliau pergi mengambil parang panjang dan
cuba menyerang saya. Saya yang kebetulan duduk di tepi tingkap di
tingkat satu terus terjun ke bawah. Saya melompat dari tingkat atas dengan
berkaki ayam Tuhan masih mahu memanjangkan umur saya. Saya turun dan
terus meninggalkan rumah sehelai sepinggang hingga ke hari ini.

Dari segi pengamalan kedua ibu bapa saya yang memang cukup kuat
berpegang pada agama, apabila seorang anak murtad (keluar Kristian) mereka
tidak lagi mengaku anak. Hijrah untuk Keselamatan dan Belajar Selepas itu
saya pergi ke Jabatan Agama Islam Sabah. Demi keselamatan diri saya,
salah seorang pegawai di sana menasihatkan saya agar pergi belajar dan
keluar dari Sabah. Akhirnya saya merantau ke Semenanjung dan menyambung
pengajian saya di Institut Dakwah Kelantan pada tahun 1992 dan
seterusnya saya menyambung pula ke Nilam Puri sehingga tahun 1995. Ketika itu
saya adalah pelajar yang paling tua sekali. Setelah tamat pengajian, saya
menganggur sekejap. Tidak lama kemudian saya diterima bertugas di
Majlis Agama Islam Melaka hingga ke hari ini. Kemungkinan juga selepas ini
saya akan dipindahkan ke majlis Agama Islam Kelantan.

Di sini (Melaka) saya ingin menerbitkan buku mengenai kajian Kristian.
Tetapi terlalu banyak prosedur yang perlu dijalani. Kini setelah hampir
sembilan tahun saya memeluk Islam dan meninggalkan Sabah, saya masih
diugut dan dikecam. Namun saya tidak khuatir kerana yakin Allah tetap
melindungi hamba-Nya dan yakin ajal maut itu tetap datang walaupun
bersembunyi di ceruk mana sekalipun. Kini saya bahagia setelah mendirikan
rumah tangga bersama isteri yang cukup memahami jiwa saya. Dalam usia 49
tahun, saya baru mempunyai seorang cahaya mata berusia satu tahun
setengah. Islam tidak menyusahkan penganutnya. Jika menjadi paderi perkahwinan
tidak dibenarkan tetapi setelah Islam, baru saya tahu betapa indahnya
perkahwinan dan zuriat yang merupakan rezeki dari Allah (SWT).

Di Vantiken, orang Kristian yang keluar agama kemudian masuk ke negara
tersebut, mereka akan bunuh. Bagi mereka seseorang yang murtad di
anggap kotor dan mencemarkan maruah agama. Tetapi adakalanya saya terfikir,
jika di sana orang Kristian murtad kenapa ianya tidak terjadi di negara
yang pemerintah dan majoriti penduduknya beragama Islam. Itulah yang
susahya. Saya membuat kajian hampir empat tahun baru mendapat nikmat
Islam. Terlalu sukar saya mengecapi nikmat Islam tetapi orang di sini yang
memang lahirnya dalam Islam dengan mudah mahu membuang Islam. Di sini
saya bertanggungjawab terhadap mereka yang murtad, jika yang tidak
berpengetahuan tidak mengapa tetapi yang sedihnya yang murtad ini ialah
mereka yang mempunyai pendidikan hingga ke peringkat tertinggi dan
mempunyai pendapatan yang melebihi dari keperluan bulanan.

Pernah saya katakan kepda seorang doktor, “Doktor, suatu ketika dahulu
saya menerima gaji bulanan sebanyak RM5,000 sebulan, dilengkapi dengan

pembantu rumah, pemandu dan rumah serba lengkap. Kehidupan saya terlalu
mewah di Sabah. Tetapi doktor, kenapa saya sanggup melepaskan itu semua
semata-mata kerana Islam! Gaji doktor sekarang terlalu mencukupi tetapi
mengapa perlu tinggalkan Islam?” Saya memang cukup marah dan terkilan
apabila mendengar orang yang ingin murtad. Minta maaf jika saya katakan,
mengapa terlalu bodoh sangat sehingga sanggup menanggung dosa besar?
Umat Islam dari segi ekonomi sebenarnya terlalu mencukupi cuma cara
pelaksanaannya yang agak longgar. Kita lihat Kristian, dari segi kerjasama
dan ukhuwah mereka begitu kuat. Semasa saya menjadi paderi dahulu,
apabila saya masuk ke sesebuah kampung untuk berdakwah saya dibekalkan
beberapa ribu wang. Ini kerana gereja di seluruh dunia bersatu padu.
Meskipun dari segi politik berbeza dan bermusuh tetapi untuk menghancurk
an Islam mereka mesti bersatu.

Mereka berkata jika di negara Barat, penduduk penganut Kristian tidak
bersembahyang pun tetapi mereka tetap Kristian. Gereja di sana setiap
hari Ahad kosong kerana setiap hari Ahad diadakan acara perlawanan bola
sepak di kalangan paderi. Orang ramai pergi menyaksikan acara tersebut.
Itu yang mereka minat. Oleh sebab itu peruntukan untuk di sana sudah
tidak ada lagi. Sebagai alternatifnya mereka akan mengalihkan peruntukan
itu untuk disalurkan ke negara Asia terutamanya ke Indonesia dan
Malaysia. Begitulah kuatnya kerjasama di antara mereka. Bagi mereka tidak
perlu berdakwah untuk orang Barat yang sudah sedia Kristian sebab untuk
mereka memeluk Islam sukar. Yang lebih penting ialah misi mengkristiankan
orang Islam. Bagi pandangan saya, saya lihat orang Islam agak susah
untuk bersatu. Masing-masing mempunyai fikrah yang berbeza dan hidup dalam
kelompok sendiri. Kadangkala di kalangan orang Islam sendiri bergaduh.
Ini berlainan dengan orang Kristian yang amat menitikberatkan soal
kebajikan. Namun bukan semua orang Islam begitu, masih ramai di
kalangan mereka yang bijak. Semasa saya menjadi paderi, saya memberikan
tumpuan kepada orang miskin. Pernah terjadi di Perak, saya telah menghabiskan
beratus ribu untuk mereka, mereka mengambil wang tersebut tetapi tidak
memeluk Kristian. Selepas saya Islam, saya pergi menemui mereka,
senarai nama mereka masih ada dalam simpanan saya.

Setelah saya periksa rupa-rupanya mereka ini masih Islam walaupun pada
awalnya mereka berjanji untuk memeluk Kristian. Alhamdulillah mereka
tidak berdendam pada saya sebaliknya mereka membelanja saya makan setelah
mengatahui saya telah memeluk Islam. Masalah Kelemahan Pendakwah Islam
Adakalanya saya terfikir kenapa ketika Barat menjajah kita, orang
Melayu tidak murtad sedangkan pada hari ini negara yang pemerintahnya Islam
tetapi orang Melayu boleh murtad dengan begitu mudah sekali. Kelemahan
kita ialah pendakwah Islam kadang-kadang boleh kalah dengan pendakwah
Kristian. Saya beri contoh seorang kawan saya yang pernah sama-sama
belajar dengan saya semasa di Vantiken dahulu. Beliau pernah menyatakan
kepada saya, orang Yahudi sekarang sedang memberi tumpuan kepada kajian
al-Quran dan Hadis. Dia mengatakan pada saya;”Wahai Thomas, (dia tetap
memanggil saya dengan nama Kristian walaupun saya telah Islam), Allah ada
mengatakan di dalam salah sebuah ayatnya yang bermaksud; Tidak akan
masuk syurga melainkan orang-orang yang beragama Yahudi dan Nasara.”
Sekarang kami pendakwah Kristian mahu pandai membaca al-Quran,
terjemahan dan hadis. Kami mempunyai kursus khusus mengkaji al-Quran dan Hadis.
Awak lihatlah apa yang telah dikatakan oleh Tuhan mu itu.” Saya katakan
kepadanya, “Betul apa yang awak baca ini. Kami membaca al-Quran bukan
seperti apa yang awak faham. Memang benar awak membaca ayat itu tetapi
al-Quran ini jika awak tafsir separuh-separuh itu tidak betul. Al-Quran
bukan seperti Injil yang boleh ditafsir separuh-separuh. Saya dahulu
apabila belajar al-Quran mengambil masa sehingga tiga tahun baru khatam.
Saya ucapkan terima kasih pada awak kerana hanya enam bulan awak sudah
boleh membaca al-Quran.” Saya katakan lagi padanya, “Sebenarnya awak
tidak tahu tafsir al-Quran.” Maksud sebenar ayat tersebut ialah “Telah
berkata mereka (orang-orang Yahudi dan Nasara), tidak akan masuk syurga

melainkan orang Yahudi dan Nasara, sedangkan semua itu hanyalah merup
akan angan-angan kamu yang kosong.” Itu bukan firman Allah, kata-kata
itu adalah keluar dari mulut orang-orang Yahudi sendiri. Paderi tersebut
masih belum faham lalu bertanya, “Apakah angan-angan kosong itu?” Saya
katakan,” Setiap hari Ahad kamu makan tuhan kamu. Apabila kau menghadap
Khudsi Kudus sambil berdoa bermakna kamu telah memakan tuhan kamu.
Untuk apa kamu berbuat demikian?” Beliau tidak boleh berkata apa-apa
walaupun mukanya telah merah padam. Saya katakan kepadanya, “Kamu tidak boleh
marah. Kalau kamu marah, siapakah yang akan mengampunkan dosa kamu?”
Hal itu tidak mengapa jika diutarakan di hadapan mereka yang faham,
tetapi apa yang saya bimbangkan bagaimana jika ayat itu dibacakan di hadapan
mereka yang tidak faham dan rendah pengetahuan agamanya? Siapakah
Sasaran Kristian?

Program mereka kini ialah berdakwah kepada orang Islam yang
menghabiskan masa di kaki-kaki lima terutamanya golongan remaja yang bermain
gitar. Mereka akan katakan, jika bermain di kaki lima tidak mendapat apa-apa
bayaran, lebih baik bermain lagu di gereja setiap hari Ahad dengan
pendapatan lumayan. Dari situ ramai yang tertarik. Dari segi wanita Islam
pula, yang saya perhatikan senarai namanya terlalu ramai orang Melayu
yang memohon menukar nama di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Itu yang
menyedihkan saya. Di JPN, beratus nama sedang menunggu, apabila pihak
JPN meluluskan nama- nama tersebut, maka akan murtadlah nama-nama itu.
Itu kelemahan undang-udang negara, kami tidak boleh berbuat apa-apa
kerana mereka ini berpegang pada peruntukan yang mengatakan apabila
seseorang yang berumur 18 tahun ke atas bebas beragama. Apa ikhtiar kita?? Ada
seorang wanita berjumpa saya tetapi keadaannya meragukan. Beliau
memakai tudung. Saya menggunakan isteri saya untuk memerhatikan wanita ini
. Bila mereka tinggal berdua, barulah saya tahu di dalam tudungnya itu
ada salib. Isteri saya memberitahu saya. Saya memanggilnya. Saya
katakan kepadanya, “Kamu tidak sayangkan Islam ke? Tolong buang benda yang
ada didalam tudung kamu itu”. Dia tidak mengaku, tetapi saya yakin beliau
memakainya. Sejurus kemudian beliau mengeluarkan rantai salib di
lehernya dan mengatakan beliau sengaja memakainya tanpa mempunyai niat
apa-apa.

Saya katakan padanya yang saya dahulu memakai rantai yang lebih besar
daripadanya. Akhirnya saya megambil rantai tersebut dan menyimpannya di
pejabat saya untuk dibawa ke pihak atasan dan menerangkan bagaimana
seriusnya penyakit ini di kalangan anak remaja kita. Wanita jika tidak
kuat pegangan memang mudah dipengaruhi. Ada juga taktik orang-orang Yahudi
yang menjadikan perkahwinan sebagai langkah paling mudah untuk
memurtadkan gadis Islam. Untuk berkahwin, mereka (lelaki Kristian) akan memeluk
Islam, kemudian akan membawa isterinya ke negara asalnya dan
memurtadkan isterinya itu.

Kemenangan Islam, Keadilan Sejagat ‘Sesungguhnya orang-orang yang
berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka beristiqamah, turun kepada
mereka malaikat Allah berkata: jangan kamu takut dan jangan
berdukacita, dan bergembiralah dengan syurga yang dijanjikan kepada kamu.’

@ Wan,

Di sini bukan tempat untuk dakyah agama kalian.

Di sini wadah untuk kita berdiskusi.

Kalo kemampuan kamu hanya mengcopy-paste, sila hengkang!!!.

@ Pak Jell,

Saya pikir kamu delet aje sampah2 di atas.

Kalo muslim2 mahu diskusi secara sehat dan bermakna, silakan tapi jangan hanya pinter copas2.

Itu semua org bisa.

Jadi, saya mohon dideletkan.

Udahlah sampah, ngga bermutu pulak.

Lagian, bikin overload.

Salam.

COSMICBOY,

SAYA KENAL BENAR ORANG ITU, anonymous SAJA YANG PENDAI-BUAT ATIKAL PADERI PALSU DARI MALAYSIA,KATAKAN PADERI PALSU,
KESIHAN YA, SUKA CEKAP BOHONG,

COSMICBOY,
KAWAN SAMPAI DISINI SAJA YA…..
SEMOGA ANDA BAHGIA DI DUNIA DAN AKHIRAT YA…
MAAF JIKA TER KESAR BAHASA YA, KITA KAN ORANG TIMUR
LAWAN PUN TAK GUNA MASING-MASING PUNYIA AGAMA YA..
CUMA JANGAN HINA NABI KITA …HARAF LANGSUNG YA
SALAM…..

APAKAH YESUS ITU TUHAN?
APAKAH YESUS MEMILIKI SIFAT-SIFAT KETUHANAN?

Assalamu alaykum Wr. Wb.

Saudara-saudaraku seiman dan seagama di manapun anda berada. Kita sebagai hamba-Nya telah dianugerahi akal yang istimewa oleh Allah SWT. Dengannya kita bisa berfikir, menelaah, dan menganalisa segala sesuatu. Tidak hanya akal, Allah SWT juga telah memberikan petunjuk hidup melalui Kitab Suci-Nya dan tuntunan dari Nabi-Nya. Petunjuk hidup inilah yang akan menyelamatkan setiap muslimin yang beriman dari kebodohan, kesesatan dan salah jalan. Petunjuk inilah yang mengarahkan umat dalam membagi mana yang haq (benar) dan yang batil (buruk). Petunjuk inilah yang mendatangkan kebaikan di dunia dan memberikan kenikmatan yang jauh lebih banyak di akhirat kelak saat kita menghadap-Nya.
Kita memiliki Tuhan yang di sembah, Allah SWT. Tuhan tempat kita bernaung, memohon kemudahan jalan, mensyukuri kesenangan, dll. Tuhan yang disembah memiliki keutamaan dan kelebihan jauh melebihi manusia dan makhluk lainnya. Keutamaan Sang Pencipta tidak bisa dibandingkan dengan mansia selaku hamba-Nya yang penuh keterbatasan. Adakah kita memperhatikan Tuhan seperti apa yang kita agungkan? Tak diragukan lagi, kaum muslimin yang berakal telah mengetahui sifat-sifat Allah melalui tauhid Asma Wa Shifat dimana segalanya yang berhubungan dengan Allah bersifat Maha …, Maha …, dan Maha … Yakni Allah melebihi dari makhluk ciptaan-Nya. Jauh melebihi dan tak akan pernah selama-lamanya bisa dipersamakan dengan makhluk.
Umat Nasrani menyembah, mengagungkan, mengharapkan, dan berdoa kepada suatu hal yang diyakini sebagai Tuhan mereka. Namun Tuhan yang mereka harapkan sebagai penyelamat ternyata memiliki sifat dan karakteristik sama seperti mereka yang menyembahnya, baik itu dari segi fisik maupun kebiasaannya. Bagaimanakah seorang manusia menyembah sesuatu yang mirip manusia dan punya kebiasan sepertinya juga? Manakala Tuhan memiliki karakter kemanusiaan, lalu dimana perbedaannya? Apa yang membedakannya dari hamba-Nya? Berikut adalah sebuah kebenaran yang berhasil diungkap dari kerancuan, kesamaran, maupun ketidak-jelasan dari sikap beragama kaum Nasrani terhadap persepsi Tuhan mereka.

1. Apakah Tuhan Harus Melalui Proses Kelahiran?
Jikalau Yesus itu Tuhan, lantas apakah Tuhan itu pada awalnya berupa tidak ada kemudian menjadi ada dengan diperanakkan (dilahirkan) melalui rahim seseorang? Apakah Tuhan itu harus tercipta melalui proses terbentuknya darah, daging, tulang, dan bentuk sempurna sebagaimana yang kitab Injil katakan:
”Tentang Anak-Nya, yang menurut daging diperanakkan dari keturunan Daud” (Roma 1: 3)?
Bagi orang yang berakal tentunya hal ini sangat aneh. Apakah Tuhan yang memiliki kemuliaan harus diperanakkan lewat rahim wanita dan keluar melalui liang peranakkan (vagina)? Sungguh, Tuhan itu tidak demikian dan tidak akan seperti itu. Allah SWT berfirman:
“(Allah) tidak beranak dan tidak diperanakkan (dilahirkan)” (Al Ikhlas: 3)
Maka ambillah pelajaran hai orang-orang yang beriman!!!

2. Apakah Tuhan Merasa Lapar dan Haus?
Jikalau Yesus itu adalah Tuhan, maka apakah ada Tuhan yang merasa lapar dan perutnya harus diisi makanan? Lalu jika ada rasa lapar, maka ada pula tuntutan rasa haus dan keinginan untuk minum demi melepas dahaga. Apakah Tuhan itu harus makan dan minum selayaknya manusia? Injil telah menyatakan ini:
”Pada pagi-pagi hari dalam perjalanan-Nya kembali ke kota, Yesus merasa lapar.” (Matius 21: 18)
Juga:
”Keesokan harinya setelah Yesus dan ke dua belas muridnya meninggalkan Betania, Yesus merasa lapar.” (Markus 11: 12)
Dan pada ayat yang lain:
”Sesudah itu, karena Yesus tahu bahwa segala sesuatu telah selesai, berkatalah Ia: Aku haus.” (Yohannes 19: 28)
Ketahuilah, Tuhan yang maha agung jauh dari sifat seperti ini. Ini adalah sifat manusia yang membutuhkan makanan. Tidak ada satupun ayat dari Al Qur’an yang menjelaskan bahwa Allah itu lapar dan haus, tidak pula Allah makan dan minum. Justru manusialah yang sering digambarkan oleh Al Qur’an sebagai makhluk yang membutuhkan makan dan minum. Allah SWT berfirman:
”Dan (Kami tumbuhkan) pohon (zaitun) yang tumbuh dari gunung sinai yang menghasilkan minyak, dan bahan pembangkit selera bagi orang-orang yang makan.” (Al Mu’minun: 20)
Allah SWT berfirman:
”Maka makanlah apa yang ditangkapnya untukmu.” (Al Maidah: 4)
Allah SWT berfirman:
”Makanan Ahli Kitab itu halal bagi kamu dan makananmu halal bagi mereka.” (Al Maidah: 5)
Kita sebagai umat muslim meyakini bahwa Nabi Isa a.s adalah seorang utusan Allah. Beliau adalah seorang manusia yang membutuhkan makanan. Allah SWT berfirman:
”Isa Al Masih putra Maryam hanyalah seorang rasul. Sebelumnya pun telah berlalu beberapa rasul. Dan ibunya seorang yang berpegang teguh kepada kebenaran. Keduanya biasa memakan makanan.” (Al Maidah: 75)
Allah tidak membutuhkan makanan, ini menunjukkan bahwa Dia adalah Tuhan yang agung dan tidak mengalami sakit dan kematian jika tidak makan. Justru Dialah yang menciptakan makanan. Allah SWT berfirman:
“Allah yang menumbuhkan butir (padi-padian) dan biji (kurma).” (Al An’am: 95)
Bukankah engkau telah melihat kebenaran wahai orang yang berakal?

3. Apakah Tuhan Mengantuk dan Butuh Tidur?
Tuhan, sebagaimana yang kita yakini, adalah Dzat Yang Maha Mulia dan Agung. Dia Maha Kuat dan Maha Sempurna. Dia tidak membutuhkan waktu istirahat dan tidur untuk mengembalikan kekuatannya. Lalu jika Yesus adalah benar-benar Tuhan, lalu mengapa ia mesti tidur? Mengapa ia sama seperti manusia umumnya yang harus beristirahat dan tidur? Injil menyatakan:
”Pada waktu itu Yesus sedang tidur di buritan sebuah tilam.” (Markus 4: 38)
Hal ini sangat tidak pantas disematkan kepada sifat Tuhan Yang Maha Berkuasa. Allah SWT berfirman:
”Allah, tiada Tuhan selain Dia. Yang Maha Hidup, Yang terus menerus mengurus makhluk-Nya, tidak mengantuk dan tidak tidur.” (Al Baqarah: 255)
Benar!!! Tidak merasa mengantuk dan tidak butuh tidur. Maha besar Allah dan segala kebenaran yang diwahyukan-Nya.

4. Apakah Tuhan Menangis Layaknya Manusia?
Apabila Yesus itu Tuhan, lantas apakah dia bersedih menahan derita hingga harus meneteskan air mata? Apakah Yesus merasa terharu oleh sesuatu hingga ia menangis? Hal ini ditulis dalam Injil:
”Maka menangislah Yesus.” (Yohanes 11: 35)
Ya!! Yesus menangis seperti manusia. Dan perhatikanlah wahai orang yang beriman, Tuhan tidak menangis!!! Apabila ada yang mempertanyakan ayat mana yang paling pendek dalam Injil, maka jawabannya adalah ayat di atas.
Al Qur’an tidak pernah menyebutkan bahwa Allah bersedih hati dan dibuat terharu oleh sauatu apapun. Sebaliknya, Allah tidak memiliki sifat seperti manusia dan Dia takkan pernah bisa dibandingkan dengan manusia, Allah SWT berfirman:
”Dan tidak ada yang setara dengan-Nya.” (Al Ikhlas: 4)
Maka bangun dan sadarlah dari tidur panjangmu hai orang yang berakal!!!

5. Apakah Pengetahuan Tuhan Terbatas?
Sekali lagi, jika Yesus adalah Tuhan, lantas mengapa ia tidak maha tahu? Mengapa pengetahuan-Nya terbatas? Simaklah apa yang ditulis dalam Injil:
”Dan dari jauh Ia (Yesus) melihat pohon ara yang sudah berdaun. Ia mendekatinya untuk melihat kalau-kalau Ia mendapat sesuatu dari pohon itu. Tetapi waktu ia tiba di situ, Ia tidak mendapat apa-apa selain daun-daun saja, sebab memang bukan musim buah ara.” (Markus 11: 13)
Apa yang janggal dari ayat di atas? Jawabannya yakni Yesus tidak mengetahui kapan musim buah ara. Jika ia seorang Tuhan, maka pastilah pengetahuannya tak terbatas. Pastilah ia tahu kapan saatnya pohon ara sedang berbuah. Namun karena Yesus tidak tahu kapan musim buah ara, maka ketika ia mendekati pohon itu dia tak dapat apa-apa selain pohon yang berdaun tanpa buah. Hal ini bertentangan dengan sifat Tuhan Yang Maha Mengetahui terhadap segala sesuatu. Allah SWT berfirman:
“Muhammad berkata: Tuhanku (Allah) mengetahui perkataan di langit dan di bumi, dan Dia Maha Mendengar, Maha Mengetahui.” (Al Anbiya: 4)
Juga firman-Nya:
“Sungguh, Tuhanmu, Dialah Yang Maha Pencipta, Maha Mengetahui.” (Al Hijr: 86)
Ayat yang teramat sangat jelas menerangkan kepada hamba-Nya bahwa Dialah Yang Maha Mengetahui. Maka di dalam perkara ini terdapat tanda kebesaran-Nya bagi mereka yang meyakini.

6. Apakah Tuhan Bisa Digoda Setan?
Tuhan Yang Maha Besar tidak bisa diganggu dan dipersulit oleh ciptaan-Nya. Tuhanlah yang menciptakan makhluk; baik itu manusia, hewan, setan (jinn), batu, tanaman, dll. Apakah sang pencipta yang maha berkuasa dapat diganggu oleh ciptaannya? Tidak akan bisa!!! Perhatikan keanehan yang dinyatakan Injil berikut ini:
”Segera setelah itu Ruh Kudus (Jibril) memimpin Dia (Yesus) ke padang gurun. Di padang gurun itu Ia tinggal selama 40 hari lamanya, digodai oleh iblis.” (Markus 1: 12-13)
Yesus yang diklaim sebagai Tuhan digoda oleh iblis terkutuk ketika ia berada di gurun pasir. Tuhan macam manakah yang bisa digoda oleh setan? Di mana posisi kekuatan dan kebesarannya jika Tuhan itu digoda, diganggu, dan dirayu oleh setan yang hina? Hanya manusia yang bisa digoda setan sehingga ia terjerumus ke dalam perbuatan dosa. Sesungguhnya hal ini sangat jelas bagi hamba yang beriman lagi berakal dalam membedakan mana yang benar dan mana yang keliru. Al Qur’an yang mulia menjelaskan bahwa Allah tidak bisa diganggu oleh setan, bahkan sesungguhnya setan (jin) itulah yang takut dan lemah kepada-Nya. Para jin berkata:
”Kami (jin) tidak akan mampu melepaskan diri dari (kekuasaan Allah) di bumi dan tidak pula dapat lari melepaskan diri (dari) Nya.” (Al Jinn: 12)
Maha benar Allah dan apa yang Ia firmankan dalam Kitabullah. Jin bahkan merasa bahwa mereka mendapat ancaman siksa jika mereka ingkar kepada Tuhan-Nya. Bukalah matamu lebar-lebar wahai pencari kebenaran!!!

Baiklah, sampai di mana kita sekarang? Kita telah mengetahui Tuhan seperti apa yang disembah orang Nasrani. Jelas sekali perbedaannya dengan Tuhan kita yang satu dan Maha Agung. Perbedaannya sungguh jelas bisa dilihat oleh mata tanpa bantuan mikroskop maupun kaca pembesar. Sungguh bisa jelas dilihat bagaikan bulan purnama yang bersinar terang di tengah gelapnya malam. Dan hanya kepada Allah kita memohon pertolongan dari sesatnya pemikiran kaum kuffar. Cukuplah Allah sebagai pelindung…

Wassalamu alaykum Wr. Wb.

porno itu Tergantung gimana kamu membacanya..
Kalau bacaan di resapi sebagai yang porno.. ya tentu jadinya ngga baik

kalau bacaan injil di maknai sebagai pelajaran … tentu akan lain hasilnya.

Salam

untuk jelasnggak…

Pelajaran apa atau pesan moral apa yang anda dapat dari membaca persundalan-oersundalan tersebut dalam kitab suci anda?

Dan kami membaca hal yang demikian dengan keimanan dan akal sehat yang diberikan Allah kepada kami.

SEKSUALITAS DALAM INJIL

In the name of Allah, Most Beneficent, Most Merciful.

Saudara-saudaraku seiman dan seagama, kita mengetahui bahwa setiap kitab suci berasal dari Tuhan (atau semestinya begitu). Al Qur’an adalah firman Allah yang dibukukan dalam bentuk kitab yang semula ditulis pada daun, kulit binatang, dan batu. Al Qur’an adalah benar-benar dari Allah yang dijelaskan oleh ayat: “Sesungguhnya Allah yang menurunkan Al Qur’an dan Allah yang akan menjaganya” (Al Hijr 9).
Jika Injil memang firman Tuhan, hendaklah isinya merupakan hal-hal yang penuh hikmah dengan bahasa yang teramat agung dan santun, karena tidak mungkin Tuhan berkata kotor atau mengatakan sesuatu yang bersifat cabul. Firman Tuhan mestilah terbebas dari itu semua. Namun apakah Injil benar-benar firman Tuhan? Kalau bukan, maka wajar saja isinya banyak menyebutkan kecabulan dalam sangkut pautnya dengan seksualitas. Kalau iya, Tuhan macam apa yang banyak mengumbar hal-hal yang bersifat penyimpangan seksual? Apa yang dikatakan “Tuhan” tentang abnormalitas seksual? Simaklah baik-baik uraian di bawah ini:

Anak perempuan bersetubuh dengan ayahnya.
“Pergilah Luth dari Zoar dan ia menetap bersama-sama dengan kedua anak perempuannya di pegunungan, sebab ia tidak berani tinggal di Zoar, maka diamlah ia di suatu gua beserta kedua anaknya. Kakaknya berkata kepada adiknya: ‘Ayah kita telah tua, dan tiada laki-laki di negeri ini yang dpat menghampiri kita, seperti kebiasaan seluruh bumi. Marilah kita beri ayah minuman anggur, lalu kita tidur dengan dia, supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita.’ Pada malam itu mereka memberi ayah mereka minuman anggur, lalu masuklah yang lebih tua untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak mengetahui ketika anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Keesokan harinya sang kaka berkata kepada adiknya: ‘Tadi malam aku telah tidur dengan ayah; baiklah kita beri dia minum anggur malam ini, masuklah engkau untuk tidur dengan dia supaya kita menyambung keturunan dari ayah kita.’ Demikian juga pada malam itu mereka memberi ayahnya minuman anggur, lalu bangunlah yang lebih muda untuk tidur dengan ayahnya; dan ayahnya itu tidak tahu kalau anaknya itu tidur dan ketika ia bangun. Lalu mengandunglah dua anak Luth itu dari ayah mereka.” (Kitab Kejadian 19: 30-36)

Laki-laki berhubungan seks dengan ibunya.
“…terjadilah bahwa Ruben tidur dengan Bilha, istri ayahnya, dan terdengarlah hal itu kepada Israel (ayah Ruben)…” (Kitab Kejadian 35: 22a)

Laki-laki bersetubuh dengan menantu perempuannya.
“Lalu berpalinglah Yehuda mendapatkan perempuan yang di pinggir jalan itu serta berkata: ‘Marilah, aku mau menghampiri engkau,’ sebab ia tidak tahu bahwa perempuan itu menantunya. Perempuan itu bertanya: ‘Apa yang akan kauberi jika engkau menghampiri aku?’Dia menjawab: ‘Aku akan memberi anak kambing dari dombaku.’ Dia (Yehuda) bertanya: ‘Apa tanggungan yang harus kuberi padamu?’ Perempuan itu menjawab: ‘Cap materaimu seta kalungmu dan tongkat di tanganmu.’ Lalu diberikan semua itu kepadanya, maka ia menghampirinya. Perempuan itu mengandung darinya.” (Kitab Kejadian 38: 16-18)

Laki-laki menyetubuhi kakak iparnya dan membuang sperma di luar tubuh wanita (onani).
“Lalu berkatalah Yehuda kepada Onan: ‘Hampirilah istri kakamu itu, kawinlah dengan dia sebagai ganti kakakmu dan bangkitkan keturunan bagi kakakmu.’ Tetapi Onan tahu, bukan ia pemilik keturunan itu, maka setiap kali ia menghampiri istri kakaknya itu, ia biarkan maninya terbuang, supaya tidak memberi keturunan kepada kakaknya.” (Kitab Kejadian 38: 8-9)

Homoseks!!!
“Demikian juga suami-suami meninggalkan persetubuhan yang wajar dengan isteri mereka dan terbakar dalam birahi mereka antara seorang dengan yang lain, sehingga mereka melakukan kemesuman, laki-laki dengan laki-laki, dan karena itu mereka menerima balasan yang setimpal untuk kesesatan mereka.” (Roma 1: 27)

Perselingkuhan wanita saat suami tidak di rumah.
”Marilah kita memuaskan berahi hingga pagi hari, dan bersama-sama menikmati asmara. Karena suamiku sedang tidak di rumah, ia sedang dalam perjalanan jauh.” (Amsal 7: 18-19)

Payudara!!!
”Bagiku, kekasihku bagaikan sebungkus mur, tersisip di antara buah dadaku.” (Kidung Agung 1: 13)

Tuhan Bapa (Allah) mempertontonkan aurat wanita-wanita jalang.
”Oleh karena itu hai perempuan sundal, dengarlah Firman Tuhan! Beginilah firman-Nya: ’Oleh karena kau menghamburkan kemesumanmu dan auratmu disingkapkan dalam persundalanmu dengan orang yang mencintaimu dan berhala-berhalamu dan oleh karena darah anak-anakmu kau persembahkan kepada mereka. Sungguh, oleh karenanya Aku akan mengumpulkan semua kekasihmu; yaitu yang merayu hatimu, baik yang engkau cintai maupun yang engkau benci. Aku akan mengumpulkan mereka dari sekitarmu untuk melawanmu dan Aku akan menyingkapkan auratmu di hadapan mereka, sehingga mereka melihat kemaluanmu.’” (Yehezkiel 16: 36-37)

Kakak memperkosa adik perempuannya.
”Tetapi gadis itu berkata kepadanya: ’Tidak kakakku, jangan perkosa aku, orang tidak melakukan itu di Israel. Jangan membuat noda seperti itu. Dan aku, kubawa kemana kecemaranku? Dan engkau, kau akan dianggap sebagai orang yang bebal di Israel. Oleh sebab itu, bicaralah pada raja, ia takkan menolak memberikan aku padamu.’ Tapi Amnon tak mendengar perkataannya, dn ia lebih kuat darinya. Diperkosanyalah dia, lalu tidur dengannya.” (Kitab 2 Samuel 13: 12-14)

Luar biasa!!! Semua hal di atas benar-benar terdapat dalam Injil sang kitab Tuhan. Bagaimana mungkin kitab yang banyak menyebut penyimpangan seksual bisa menjadi rujukan umat? Penyimpangan seksual tersebut terdengar sangat menggairahkan bagi mereka yang sedang membara hasrat seks-nya. Namun dari sisi moral, tentunya kita sebagai manusia terpelajar bisa memahami bahwa itu layaknya moral binatang bahkan lebih buruk lagi. Penjabaran di atas pun hanya segelintir saja dari yang bisa diungkapkan, mungkin saja di luar itu semua masih banyak ayat-ayat lainnya yang menyatakan hal serupa. Mengenai seberapa banyak ayat yang menjelaskan demikian itu tidaklah terlalu penting, yang pasti di sini kita sudah melihat dengan jelas keanehan kitab yang selalu dijadikan pedoman beragama dari umat Nasrani.

Seorang filsuf (pemikir) asal Inggris bernama George Bernard Shaw setelah membaca Injil berkata: “Kitab yang paling berbahaya di bumi. Jaga kitab tersebut dalam keadaan terkunci: larang anak-anak anda untuk membacanya.” Majalah The Plain Truth dalam salah satu artikelnya menyebutkan: “Banyak badan sensor akan memberi Injil rating X.” (Dinukil dari buku The Choice hal. 267 karya Sheikh Ahmad Husein Deedat)

Bangunlah dan segera kembali ke jalan yang benar!!!

Untuk umat Kristen semuanya kami ucapkan salam kenal, khusus untuk Cosmic Boy, senang bertemu lagi dengan anda.
Saya rindu dan bahagia bisa berdebat sengit dengan anda…
Semoga perdebatan di antara kita ini tidak berhenti sebelum terungkap kebenaran… Mudah-mudahan!!!

Saudara yang terhormat, mari saya ajakin anda debat dalam suasana ilmiah dan sehat, santun dan berbobot di ForumKristen.com

Salam.

salam sudara se bumi,semoga anda sihat .dan bergembira sentiasa handaknya,ya,tiada komin saya lagi, untuk anda
jika anda percaya jesus itu tuhan,teruskan lah dengan agama mu
jika anda percaya jesus itu nabi,teruskan niat mu cari agama mu
mudahan berjumpa,jika mencari ke benaran agama,di dunia
masuklah semua agama dan nilai lah satu persatu.jika mana yang kau rasa benar pilih lah agama itu,mudahan kau berolah kemanangan,dan kebenaran,salam

Untuk Wan…
Insha Allah agama yang benar adalah Islam.

Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya agama yang diterima di sisi Allah adalah Islam” (Ali Imran: 19).

“Barangsiapa mencari agama selain Islam, maka di akhirat dia akan merugi” (Ali Imran: 85).

Maka tiada agama yang benar bagi kami selain Islam.

Namun saya menghormati sikap anda sebagai umat Kristen yang baik. Anda tidak cepat emosional membaca artikel kami, anda pun memiliki naluri alami untuk hidup damai. Setidaknya itu kesimpulan kami saat membaca postingan anda dalam me-reply artikel kami.

Mari kita bahas kesalahan tradisi 25 desember dan paskah kristen….

Matius 28:5 Akan tetapi malaikat itu berkata kepada perempuan-perempuan itu:

‘Janganlah kamu takut; sebab aku tahu kamu mencari Yesus yang disalibkan itu.

28:6 Ia tidak ada di sini, sebab Ia TELAH bangkit, sama seperti yang telah

dikatakan-Nya. Mari, lihatlah tempat Ia berbaring’.

Sekaranglah saatnya kita membuka mata dan hati kita kepada kebenaran, tidak sekedar mempertahankan tradisi yang tidak didukung oleh kebenaran Firman Tuhan. Pastikan bahwa iman dan kepercayaan serta praktek kehidupan Anda pribadi didasarkan pada kebenaran Alkitab. Apakah sekarang Anda mau (dan berani) untuk membuat komitmen untuk menyembah Tuhan menurut kebenaran Alkitab daripada sekedar menghormati tradisi manusia?
Ringkasan kronologi:

Selasa:

Yesus Kristus makan roti Paskah bersama murid-muridNya (permulaan hari ke 14 bulan pertama [Nisan] menurut perhitungan Alkitab), dan mengadakan satu simbol Perjanjian Baru (Matius 26:26-28). Malam itu kemudian Dia dikhianati Yudas, dan pada malam itu juga dihadapkan kepada Imam besar. Selasa siang adalah ‘hari pertama dari hari raya Roti Tidak Beragi’ (lihat
Matius 26:17 dan Markus 14:12), dimana orang-orang sudah memulai ‘kegiatan’ yaitu ‘MENYEMBELIH DOMBA PASKAH’

Rabu:

Yesus disalibkan dan mati, kira-kira jam 3 sore (Matius 27:46-50). Ini adalah ‘hari persiapan’ untuk menyambut serangkaian hari raya Sabat tahunan, bukan Sabat mingguan, yang dimulai ketika matahari tenggelam (Markus 15:42, Lukas 23:54, Yohanes 19:31). Mayat Yesus diletakkan ke dalam kubur sesaat sebelum matahari tenggelam (Matius 27:57-60). Selasa malam- Rabu sore adalah HARI PASKAH (hari ke-14 – lihat Imamat 23:5)

Kamis:

Ini adalah ‘hari besar’ Sabat tahunan. Hari pertama perayaan Hari Raya Roti Tak Beragi. (Yohanes 19:31, Imamat 23:4-7). Ini disebut juga sebagai hari setelah ‘hari persiapan’ (Matius 27:62). Rabu malam – Kamis sore adalah hari pertama PERAYAAN hari raya Roti Tidak Beragi (hari ke-15 – lihat Imamat 23:6)

Jumat:

‘Hari besar’ Sabat sudah berlalu. Para wanita membeli dan menyiapkan rempah-rempah untuk mengurapi mayat Yesus, sebelum harus berhenti bekerja lagi untuk menghormati hari Sabat mingguan yang dimulai saat matahari tenggelam pada petang hari ini. Jumat ini juga waktu imam-imam menghadap Pilatus (Matius 27:62 dst.)

Sabtu:

Para wanita berhenti bekerja/beristirahat untuk menghormati hari Sabat mingguan seperti perintah hukum ke-4 (Lukas 23:56, Keluaran 20:8-11). Yesus bangkit menjelang petang, tepat hitungan 3 hari 3 malam (72 jam) setelah kematianNya, memenuhi ‘Tanda Yunus’ yang dikatakanNya sendiri, dan memberi bukti yang sahih tentang ke-Mesias-anNya.

Minggu:

Para wanita membawa rempah-rempah yang telah disiapkan, pagi-pagi benar, ketika hari masih gelap (Lukas 24:2-3, Yohanes 20:1). Yesus telah bangkit. (Matius 28:1-6; Markus 16:2-6; Lukas 23:2-3; Yohanes 20:1) Yesus tidak bangkit pada Minggu pagi, dia TELAH bangkit, yaitu petang hari sebelumnya.

Jika buku kecil ini bermanfaat bagi Saudara silakan sampaikan kepada orang-orang yang Saudara kasihi. diterjemahkan dan diedit dari: ‘Jesus Wasn’t Crucified on Friday – or Resurrected on Sunday!’ dalam The Good News, A Magazine of Understanding, edisi March-April 2006

Catatan: Perhatikan juga ayat-ayat berikut:

‘Kamu tahu, bahwa dua hari lagi akan dirayakan Paskah, maka Anak Manusia
akan diserahkan untuk disalibkan.’ (Matius 26:2)

Hari raya Paskah dan hari raya Roti Tidak Beragi akan mulai dua hari lagi.… (Markus 14:1)

Ayat-ayat tersebut menjadi logis, karena Yesus ditangkap hari Selasa malam, dua hari sebelum perayaan Paskah (dirayakan selama 7 hari yaitu dengan Hari Raya Roti Tak Beragi, yang dimulai hari Kamis (hari sabat = hari besar). Paskah-nya sendiri jatuh pada hari Rabu (Selasa malam –Yesus mengadakan perjamuan; ditangkap — sampai Rabu Sore — Yesus disalib), sehari sebelum perayaan ini (bandingkan dengan Imamat 23: 5-6)

‘Sebab tidak ada sesuatu yang tersembunyi yang tidak akan dinyatakan, dantidak ada sesuatu yang rahasia yang tidak akan tersingkap.’

dikutip dari febrina..

Sejarah mencatat bahwa Indonesia dijajah oleh Belanda selama 3.5 abad = 350 tahun. Apakah 3.5 abad itu adalah 350 thn x 365 hari X 24 jam x 60 menit, persis, tidak lebih dan tidak kurang?

Kalau Indonesia merdeka pd tgl 17 Agustus 1945, dan diproklamirkan pada pukul 10 pagi, apakah Belanda mulai menjajah Indonesia pd tgl 17 Agustus 1595 dan dimulai pkl 10 pagi?
—————
Sdr/i yang menuntut harus persis 3 hari 3 malam, kalian itu adalah peneliti peneliti yang handal. Cobalah teliti, apakah Yunus juga persis 3 hari 3 malam berada dalam perut ikan?

salam

Kasusnya beda om,lha aceh itu propinsi paling belakangan di jajah.
yang jelas,masak’ berhitung satu sampai tiga aja salah.

Indonesia di jajah hingga 3,5 abad adalah kesimpulan sekarang setelah negara Indonesia terbentuk,dng sumber data di masa lalu.
kapan bagian indonesia ini pertama kali di jajah belanda.
lha yesus.?
Jika ada yang tertidur dari jam 7 pagi hingga terbangun pada jam 4 sore, itu masih bisa dikatakan tertidur seharian.
jika ada yang tertidur jam 7 malam dan terbangun pada jam 1 malam,masih bisa di katakan tidur semalaman.
Jadi yang lucu, ketiduran hari jumat terbangun hari minggu, yang gak tidur bilang,saya ketiduran selama 3 hari 3 malam.
benar atau tidaknya data yang ada di masa lalu,serta kesimpulan di jaman ini, yang jelas.. dia’ sudah mati.

Bagaimana penelitan anda, apakah Yunus berada dalam perut ikan selama tiga hari tiga malam = 72 jam?

@ hh
begini om, saya kerja dari pukul 7 hingga pukul 4 sore,sudah masuk hitungan kerja 1 hari.
jam lembur malam waktunya dari pukul 7 hingga pukul 11.
kalau anda pintar dan jujur anda bisa.
apakah mungkin orang mati 3 hari 3 malam,ada jam istirahat untk makan siang ?
siang itu terang(ada matahari bersinar) malam itu gelap(ada bulan bercahaya),jika di bagian bumi sana pada siang hari hanya 6 jam,apakah kamu katakan 1 hari itu enam jam dan pada malam harinya 18 jam,apakah kamu katakan 1 malam itu 18 jam.
silahkan belajar berhitung.

Apakah Yunus dibuang ke laut dan dielan ikan pada pkl 6 sore (misalkan pd hr Minggu), dan dimuntahkan pd pkl 6 sore pd hr rabu sore? NB. Perhitungan satu hari org Yahudi adalaha pkl 6 sore ke 6 sore besoknya.

Ibeng,
Justru dengan kesimpulan sekarang dan dengan sumber data dimasa lalu, maka lamanya Indonesia dijajah harus dihitung tepat. Bukalah buku sejarah, kapan Belanda mulai menjajah Indonesia, hitunglah jumlah tahun itu hingga thn 1945, persikah jumlahnya 350 tahun?
Terlalu sukarkah menghitung dari 1 sampai 500? Mengapa disebut saja 350 tahun?

salam

Apa kata Alquran mengenai hal ini, netter2 muslim diminta mencantumkan ayat2nya nanti kita hitung?

Bakalan ngga bisa karena ngga ada!

Begini Om,jika di belahan bumi utara di musim dingin pada siang hari(siang itu terang ada matahari bersinar) hanya enam jam,apakah kamu katakan satu hari cuma 6 jam ?
dan pada malam harinya(malam itu gelap,ada bulan bersinar dan terkadang bintang kelap-kelip) 18 jam,apakah kamu katakan 1 malam itu 18 jam ?
jam kerja di negeri kita cuma 8jam om dalam 1 hari,apakah 1 hari itu 8 jam dan orang mati butuh waktu jeda untuk makan siang ?

Pada zaman itu mereka (yahudi) memiliki system yg demikian. Jam kita dengan jam yahudi berbeda system.

@ mas jell
yang lelet tu …….. masukin karung aja….. biar tak lempar ke sungai arak di sorga!!!
salam kenal semuanya????
Islam+saksi yehova = ganas debatnya tu…..
hati2 mas jell….. liurnya jadi spam.
h h h h h h h h h h

To my brother, Pak Jelasenggak and all Christian visitor to this blog, Merry Xmas dan Happy New Year.

Kok sepi tanpa kabar.

MET Tahun Baru…semuanya ….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Yang nggak Seneng Poligami :

  • 198,551 orang
%d bloggers like this: